Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Ja, var länge sen man skrev på detta forumet :mrgreen:
Har varit Volvo lös länge men nu funderar jag på om det är dags igen. Jo situationen ser ut såhär att jag behöver en ordentlig dragbil samt något att kunna lasta en del grejer i, bland annat verktyg.
Kör lite banracing och har tre gamla Porschar som både behövs dras till banor hit och dit samt att man ibland behöver ha med sig lite verktyg och sådär, detta gör att jag inte kan köpa t.ex. en V70 eller liknande då dragvikten är alldeles för låg. Har kollat på t.ex. Renault Master etc, dock är det svårt att hitta en sådan till rätt pris känns det som. Samt att denna bilen även helst skall kunnas användas som bruksbil året runt så därför funderade jag lite på att köpa en tidig XC90. Vill helst inte lägga mer än runt 100.000, det ska vara bensin och de ska vara automat, det är kravet. Helst ska de vara svart klädsel då beige blir smutsigt lätt när man använder den till det jag hade för avsikt att göra. För dom pengarna verkar det som att man kan få en ganska hyffsat utrustad 03-04, dock är det många som sagt till mig att det varit mycket problem med XC90? Är det värt att köpa en tidig XC90? Eller kommer det bli mycket problem och dyra servicekostnader? Är det värt att köpa privat eller ska man lägga på lite och köpa på bilfirma? Ligger dock inga bra på firmor här nu och just nu har jag ingen bil att köra med så det är lite akut.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Lilja
dieselmagnus skrev:Om du nu ska dra så varför inte en D5:a? Det var en hel del elproblem med 03 och 04.
Därför att det är så extremt hög skatt på D5orna. Hade en XC70 D5a innan och betalde över 7000 om året, var därför jag sålde den från första början. En XC70 ligger väl på närmare 10 om året.
Jag kör inte så mycket så jag tjänar på det. Det är typ till och från jobb och sen till banorna 2-3 gånger i månaden på sommaren.
av Slaggen
Min årsskatt är på 8150Kr per år och en grov uppskattning är att jag går breakeven vis ungefär 800 mil. jag har aldrig haft en XC90 bensinare så jag vet ej vad de drar i verklig förbrukning men min -05 drar vid lugn landsvägskörning (ej motorväg) 0,65 (lägsta uppmätta är 0,61) och en liter milen med en gammal boggie husvagn efter men nu på vintern med lite lek och dieselvärmare och i stort sett bara stadskörning är jag uppe på 0,9-0,95.
Allt är uppmätt vid pump.
Användarvisningsbild
av crumpets
Drar den 0,65 lugn landsväg borde den ju ligga på ca 0,7-0,8 blandat om du kör mestadels just landsväg. En bensinare hade dragit ca 1,1 vid den körningen utifrån vad folk på forumet skriver. Du bör ligga ca 5000 högre i skatt.

5000/14kr litern är 357 liter, vilket genom 0,3l milen besparing ger break even vid 1200 mil. Men det är ju fortfarande hyfsat lågt faktiskt. Det kör ju de flesta icke innerstadsbor trotsallt.
Användarvisningsbild
av wissel
Lilja skriver : " det skall vara en Bensinare och Automat"
Dieseltalibanerna är som vanligt på direkt. Varför detta evinnerliga tjaaat ?
Användarvisningsbild
av gooose
wissel skrev:Lilja skriver : " det skall vara en Bensinare och Automat"
Dieseltalibanerna är som vanligt på direkt. Varför detta evinnerliga tjaaat ?

Är väl av ren välmening som man gör detta
Kan tänka mig att det är för att han skriver att den skall fungera som dragbil och en xc90 bensin ligger rätt högt i förbrukning jämfört med dieseln när man hänger på lite vikt gissar att dragvikten ligger runt 16-1800 kg som den kommer att belastas med och då rör det sig om rätt många droppar xtra med en bensin bil jämfört med dieseln vilket kanske gör att det redan här lönar sig med en diesel trots den högre skatten..Svårare än så är det nog inte

Upplever som att det alltid skall hackas på folk om man vill ge ett råd beroende på vilken sorts bränsle man använder
Då alla 3 sorterna bränsle är bra på sitt sätt så får man välja bränsle efter det användningsområde som passar dig bäst

Går ju inte att stirra sig blind på att en sort är kass rakt igenom
Detta är ju väldigt individuellt

I mina ögon så har alla bränslena i Volvo bra och dåliga motorer. Beroende på storlek och bränsle
Jag ser ju liksom baksidan av myntet när man får in dom för rep och man lär sig vilken motor som är rätt för ett vissa användningsområde

Finns ju lika många Etanol talibaner som det finns Bensin eller Diesel talibaner

Så varför detta eviga Tjaaaaaat jo för att man vill ge TS råd i sin fråga sedan är det ju upp till honom att utvärdera andras råd/åsikter till vilket som passar honom

Ursäkta för denna OT
Men hackandet kan vi hålla på med till våren när isen skall bort

//Gooose
Användarvisningsbild
av wissel
Som TS inte frågat efter : ""Så varför detta eviga Tjaaaaaat jo för att man vill ge TS råd i sin fråga sedan är det ju upp till honom att utvärdera andras råd/åsikter till vilket som passar honom.""
Jag avslutar detta nu. Gott nytt År :)
Användarvisningsbild
av Lilja
Precis som wissel säger så är jag som sagt inte intresserad av dieslar. Är dock väldigt tacksam att ni lägger ner energi på att skriva och ge mig alternativa lösningar så känn inte så!
Men har redan haft en D5a och känner inte för att betala staten 8000 kr om året för att dom inte har någon som helst koll på hur en motor fungerar. Hade som sagt en XC70 innan, D5a. Visst gick den väldigt bra, stark och gick på låga växlar men den var långt ifrån snål. Kämpade med att komma under 0,9 liter milen med geartronic lådan. På sommaren gick det på runt 0,85 men mer på vintern och då kör jag nästan uteslutande motorväg och landsväg. Dessutom så var det väldigt hög ljudnivå på motorn inne i kupén, traktorljud.

Det jag egentligen är intresserad av att veta är hur pass hållbara en 03-04 2.5T med geartronic lådan är. Om det är något man ska undvika om man inte vill bli ruinerad eller stå på verkstaden väldigt ofta. Har som sagt mycket utgifter på Porscharna så vill helst ha en bruksbil som håller, bränsleförbrukningen är inte lika viktig sålänge den får dra ordentligt och det finns tillräckligt med bagageutrymme för att kunna sova i och ha lite verktyg i.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Lilja skrev: Det jag egentligen är intresserad av att veta är hur pass hållbara en 03-04 2.5T med geartronic lådan är.
Det viktigaste är att man bytt olja i lådan, gärna ett par tre ggr på en långmilare.

Rapporter om rasade geartronics är trots allt väldigt sällsynta.
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]