Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dykaren
Japp som rubriken säger så är jag i tagen att köpa en V70 D5:a mellan årsmodell 02 till 05 beroende på vad jag hittar.

1. Hur är automatlådorna på D5:an? Enligt Volvo så ska man inte byta filter och olja i lådorna på dom. MEN detta är ett smidigt sätt att tjäna pengar på när dom får sälja nya lådor. Enligt Volvo så gör dom bara det på Taxibilar eftersom att dom går så pass mycket och hårt som dom gör. Att byta filter och olja i lådan är inga stora pengar, att göra det var 5000:e mil i samband med service handlar om ca 1500kr och jag lovar att man höjer livslängden avsevärt på lådan! Gör man det inte så går solonoider osv i lådan och det är ett gäng i sådana i lådan och dom kostar.

2. Vad ska man titta efter för vanliga fel på D5:an?

3. När man läser annonser på Blocket och tittar på en del importerade bilar så står det att dom genom Volvo kan garantera milen, kan Volvo göra detta säkert?

4. Vad ska man tänka på annars på dessa bilar?
av haxpet
Jag skulle köpa en så ny D5:a som möjligt. Var det inte -05 som D5 gick från 163hk till 180-185hk?

Och det är ju den senare varianten av maskin man vill ha.
Användarvisningsbild
av Jensen
Till modellår 06 så gick man över till
den nya D5 på 185hk + partikelfilter.
av Marbas
Rekommenderar att bilen har dieselvärmaren + timer grejen. Vet inte vilket år detta blev standard men du kommer att ångra dig om du inte köper en bil med detta. Samt, kolla att värmaren funkar. På min bil gjorde den inte det (heller inte på en arbetskamrats), gick dock på garantin.

På MY05 så kom en ny front som i mitt tycke är snyggare. Jag köpte en MY04 och ser nu lite avundsjukt på alla nyare modeller...

Jag tittade först på blocket, men det slutade med köp på Volvo i Växjö (Davidson), vilket jag inte ångrar. Alla "problem" jag haft med bilen har de försökt reda ut och inte bara slagit ifrån sig. Dock var det svårt att hitta bilen med den utrustningen jag ville ha. D5:orna säljs ju direkt, och gör dem inte det så är det något lurt.

Förresten, bilen jag köpte är en V70 D5 MY04 Buissness (stavas det så?).
av Dykaren
Marbas skrev:Rekommenderar att bilen har dieselvärmaren + timer grejen. Vet inte vilket år detta blev standard men du kommer att ångra dig om du inte köper en bil med detta. Samt, kolla att värmaren funkar. På min bil gjorde den inte det (heller inte på en arbetskamrats), gick dock på garantin.

På MY05 så kom en ny front som i mitt tycke är snyggare. Jag köpte en MY04 och ser nu lite avundsjukt på alla nyare modeller...

Jag tittade först på blocket, men det slutade med köp på Volvo i Växjö (Davidson), vilket jag inte ångrar. Alla "problem" jag haft med bilen har de försökt reda ut och inte bara slagit ifrån sig. Dock var det svårt att hitta bilen med den utrustningen jag ville ha. D5:orna säljs ju direkt, och gör dem inte det så är det något lurt.

Förresten, bilen jag köpte är en V70 D5 MY04 Buissness (stavas det så?).

Tack för tipsen!! Tycker att det verkar finnas ganska så bra med D5:or på Blcoket ändå. Lägger man från 140000kr och upp mot 170000kr så hoppas jag att det inte ska vara några problem att få tag på en riktigt vettig!!
Användarvisningsbild
av A80TD
Vanliga problem verkar vara samma som på bensinversionerna. Inga speciella problem relaterade till dieselmotorn. Den har ju inget gasspjäll som kan krångla som på bensinarna. Kolla som sagt att dieselvärmaren fungerar. Kolla servicehistoriken. Bränslefiltret, extra viktigt på en diesel, att det är dränerat eller bytt enl. schemat.

Jag köpte min bil i Tyskland pga priset. Jag hade nog inte köpt en nyimporterad via någon okänd mellanhand.
av Dykaren
A80TD skrev:Vanliga problem verkar vara samma som på bensinversionerna. Inga speciella problem relaterade till dieselmotorn. Den har ju inget gasspjäll som kan krångla som på bensinarna. Kolla som sagt att dieselvärmaren fungerar. Kolla servicehistoriken. Bränslefiltret, extra viktigt på en diesel, att det är dränerat eller bytt enl. schemat.

Jag köpte min bil i Tyskland pga priset. Jag hade nog inte köpt en nyimporterad via någon okänd mellanhand.
Det verkar inte vara helt lätt att hitta en vettig D5:a i Tyskland till bra pris som det ser ut just nu iaf. Det finns ju flera som lämnar milgaranti osv här i Sverige på importarna. Är även nyfiken med lite info om hur automatlådorna är!
av Marbas
Jag kollade också ganska intensivt på blocket samt http://www.bytbil.com. Priserna är ju givetvis billigare privat än bilhandlare, men ska du ha tag i en relativt ny som inte gått så långt och är svensksåld, så är det lättast att hitta på bilfirmor (inbytta leasingbilar).

Men som sagt, det beror på vad du är ute efter för utrustning. Min bil är (som jag skrev ovan) en V70 D5 Buissness (eller hur det stavs, igen) MY04, med integrerad telefon, men annars inget märkvärdigt, gått 11 300 mil. Fick ge ca 190 000:- hos bilhandlare. Hittade billigare hos andra handlare, men de bilarna var importerade, och jag ville ha svensksåld (och efter att ha läst en del här på forumet om importerade bilar så är jag överlycklig att jag valde svensksåld).

Märkte att bilarna såldes snabbt, men lika snabbt dök det upp nya bilar till salu. Så om du har lite is i magen kan du nog hitta precis den bilen du är ute efter, till rätt pris.
av Dykaren
Marbas skrev:Jag kollade också ganska intensivt på blocket samt http://www.bytbil.com. Priserna är ju givetvis billigare privat än bilhandlare, men ska du ha tag i en relativt ny som inte gått så långt och är svensksåld, så är det lättast att hitta på bilfirmor (inbytta leasingbilar).

Men som sagt, det beror på vad du är ute efter för utrustning. Min bil är (som jag skrev ovan) en V70 D5 Buissness (eller hur det stavs, igen) MY04, med integrerad telefon, men annars inget märkvärdigt, gått 11 300 mil. Fick ge ca 190 000:- hos bilhandlare. Hittade billigare hos andra handlare, men de bilarna var importerade, och jag ville ha svensksåld (och efter att ha läst en del här på forumet om importerade bilar så är jag överlycklig att jag valde svensksåld).

Märkte att bilarna såldes snabbt, men lika snabbt dök det upp nya bilar till salu. Så om du har lite is i magen kan du nog hitta precis den bilen du är ute efter, till rätt pris.
Ja det är väl lite så, sen även kolla på dom bilarna som ligger 25000kr över vad man har sagt som max-limit. Man kan få ner en bil ganska bra om man kommer med en Ica kasse med blandade 1000-lappar 500lappar samt en bunt med 100-lappar :lol: Och ser man arg ut som mig med så blir det kanon (förhoppningsvis :lol: )!!
av Dykaren
Hojta gärna till om ni hittar någon lämplig bil 02-04 max 180 000kr som inte gått mer än 12000mil!!

Bytt kamrem (Continental) på pärlan, […]

Fått de symptomen flera gånger är[…]

Huven indikerar öppen

Tack för tips!

Och denna har man sänkt med 10k för att […]