Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Kia har retirerat.. Inte helt oväntat. http://www.aftonbladet.se/nyheter/minek ... 5877718.ab
Å andra sidan har dom som hyundai inte mycket som ingår i sina garantier om man synar dom.
Det mesta som tänkas kan, räknas som slitdelar och det lilla som inte räknas dit brukar inte i normalfallet bli några fel på överhuvudtaget.
Bra inlägg Pettson

Precis det här tycker jag är en så tråkig utveckling i dagens samhälle.
Varför gå ut med en sak och sen visar det sig att det bara är luft?

Finns hur många exempel som helst på det här området.

Säger bara trist och trissar bara konkurrenterna att ta efter dåliga idéer.

Vart tog sunt förnuft vägen i dagens samhälle?
Det finns EU-beslut kring detta som ska följas, men det är supermörkat i branschen. Många blir garanterat lurade i onödan eftersom det finns så dålig information kring detta.
Märkesverkstäder har inte längre monopol för sitt egna.

Info från nära vän som driver verkstad och är mycket involverad i branschen. Så att inte välja märkesverkstad, ens under fria serviceintervallen vid nybil, påverkar garantier så länge annan verkstad följer märkets servicekrav.
Vän sysslar mycket tyska märken, och hans bekanta med dyra modeller fick Mercedes att backa direkt, efter juristpåtryckning. Dock hette det "miss i kommunikationen" från Mercedes sida. Försökte vrållura kunde på 10-tusentals kronor, och ljuger sedan bort det hela.
Förtroendet för branschen är väl rekordlågt därefter också :roll:

NilsO, det som jag beskrev gäller just en goodwill-fix om jag inte minns tokigt. Kunden bollades fram och tillbaka tills han lackade ur, och första involverade verkstan drog igång sina jurister.
av *pettson*
Goodwill är goodwill. Det är utöver garantier och krav. Den som kan kräva in goodwill och skylla på EU krav den har lite dåligt på fötterna.
Det finns ingen som helst anledning och ingen som helst kravsättning för att man ska få goodwill hos märkeshandlaren när man valt någon annan att serva hos.
Goodwill är så specifikt att inte ens när jag är snäll märkeskund kan jag kräva det hos vem jag vill av märkeshandlarna. Goodwill är nånting mellan en specifik handlare och mej. Sen finns det några få gånger när märkena fått tårna avstampade av media där cheferna gått ut i tv och lovat ALLA goodwill, där gäller det hos alla handlare.
Att komma med en jurist när man köpt en bil av ett märke och sen valt att serva den hos någon man litar på som inte är märkesspecifik, för att sen sparka in dörren och kräva goodwill andra fått av lokala märkeshandlaren är inget annat än försök till rent bluffmakeri. Det finns INGEN lag som stöder detta.
Däremot som sagts gäller garantier som vanligt när man servar hos icke märkesbundet. Ett undantag finns dock, mjukvaruuppdateringar MÅSTE utföras med specifik programvara och specifik utrustning som ingår i märkesmekanikernas repertoar, men sällan i den fries. OAVSETT om bilen servas av honom eller av en märkesoberoende. Det för att garantera så inget blir fel vid uppdateringen. Den som då inte vill köpa specifik utrustning men har hand om service, förhör sej hos märkesverkstaden om det kommit någon speciell mjukvara som ska lösa något specifikt problem. OM programvara kommit så lämnas bilen på märkesverkstaden endast för mjukvaruuppdateringen och resten görs hemma hos den obundne meken.
Alternativet är att kunden själv lämnar sin bil varje eller vartannat år för mjukvarukontroll hos märkesmeken. Det är inga stora pengar det handlar om men det gör att kunden följer med dom krav som märket ev kan ha ifall något händer framigenom med bilen.
Verkar som många inte riktigt förstår vad "goodwill" betyder. Goodwill är inget man kan kräva, som pettson säger.
Goodwill är något man själv får försöka prata sig fram till. Goodwill behöver heller inte betyda att något är gratis. Goodwill kan betyda t ex att dom byter något extra på en service/reparation, och bara tar betalt för delen (dvs, bjuder på den extra arbetstiden).

Jag har själv fått så att säga "goodwill" av volvo, då dom bl.a. tyckte synd om mig pga. alla problem jag hade med 945an. Hände ett flertal gånger dom kikade en snabbis på bilen utan att ta något betalt t ex.
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]