Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#712229
Satt och kollade på Jay Leno's Garage youtubekanal och sprang på en intervju om Evans Waterless, ersättaren till konventionell kylarvätska som ska hålla hela bilens livslängd, eller längre, om man gör det hela rätt utfört (inga vattenmolekyler kvar i systemet vid byte)
Hade det inte varit för den sanna bilentusiasten Jay Leno så hade jag aldrig givit produkten en andra blick.
Men om han nu påstår sig ha smörjan i sin Duesenberg, och i 15 år i sin gamla Bugatti utan problem är ju ett käckt påstående, så bör man väl satsa på en sådan engångslösning.

Ingen korrosion och kokpunkt på 180°c utan trycksatt system låter ju skitbra, men är det mirakelprodukt-reklam eller på riktigt? (HMM)
#712233
Bytte till Evans Waterless i min flygmotor (Rotax 912S) för ca 5 år sedan. Var en del pyssel (fick köra en speciell vätska för att blockera/suga upp det vatten/glykol som var kvar) och därefter sedan Evans Waterless. Motorn gick kallare och höll en jämnare temperatur efter bytet. En flygmotor går på konstant hög effekt, 100-110% vid start och runt 70-80% i cruise. Rotax 912S är en modern konstruktion i aluminium så det borde fungera utmärkt med Evans i te.x en D5 eller liknande.
#712335
Finns många teknologier som inte är ekonomiskt försvarbara i våra standardbilar. Hade de varit det så hade man haft dem införda.
Minns inte när jag senast behõvde fylla på kylvätska trots bilägande i många (exkluderat tävlingsbilarna).
#712395
AndS skrev:Finns många teknologier som inte är ekonomiskt försvarbara i våra standardbilar. Hade de varit det så hade man haft dem införda.
Minns inte när jag senast behövde fylla på kylvätska trots bilägande i många (exkluderat tävlingsbilarna).
När det gäller ekonomi så är det ju konstigt ur två synpunkter. En tillverkare anser att produkten är dyr i jämförelse med konventionell vätska, men samtidigt är det påfyllnad en gång i bilens livslängd som gäller vilket innebär ett mycket starkt säljargument att kylsystemet är helt korrosionsfritt och aldrig behöver tömmas under hela bilens livslängd. Eller kastas bort vid tömning (reparationer etc).

Förutsatt att det är klart bevisat att det aldrig uppstår korrosion med Waterless så länge systemet håller tätt, och att konventionell kylarvätska faktiskt eroderar motorerna över tid.
Glykolens skyddande egenskaper försvinner ju med tiden så...

Vetifan... inte direkt billigt.
#712469
På gamla bruksbilar kommer garanterat kylaren börja läcka veckan efter, eller vattenpumpen behöva bytas, då får man vackert hälla bort nya dyra kylarvätskan ändå. Bättre då att hälla bort glykol för 149 kr från biltema istället för "waterless".
Min första tanke bara.
#712491
MMmm, men hur ofta byter man kylarvätska, den bilen som var längst i min ägo var en 850 som jag hade i 9år och inet byttes det någon kylarvätska på den under den tiden iaf. Så ur ekonomisk synpunkt käns ju inte evan något vidare, om man nu inte tillhör dom som byter kylarvätska ofta.
av *pettson*
#712498
Vätskans tänkta område är i bilar som just veteranvarianten. Tar vi en vanlig mini årsmodell 70 nånstans och kör den på standard 95 oktan så går den varmare än den konstruerades för, endast på grund av modern bensin. Dom har dessutom inte återföring av kylvätskan utan en skvallerslang som pinkar då och då när bilen blir snabbt växlande i temp.
Den typen av system som även återfinns på äldre opel, fiat med flera bör må väldigt bra av en sån vätska istället.
Minns jag inte fel så ska det också finnas en svensk variant av samma sak.
Vill minnas den heter Ec1
Så varför är inte detta standard i bilarna? Jo av samma skäl som man inte kör bromsvätska av silicontyp som standard.
Man vill inte, eftersom det isåfall blöder pengar på eftermarknaden.
Att ta bort byte av glykol och byte av bromsvätska gör samtidigt att det blir färre byten av slangar,ledningar,kylare,pumpar och ok. Det är stora pengar på sikt, så inget lär bytas ut.
Möjligen om det kom nåt med högre prestanda och kortare serviceintervall skulle det bli intressant.
#713100
*pettson* skrev:...Minns jag inte fel så ska det också finnas en svensk variant av samma sak.
Vill minnas den heter Ec1...
Inget fel på minnet där inte http://www.ec1.se/index2.html
52:-/l +moms & frakt @25l och ingen info om återförsäljare.
Såg ett reportage i Power eller Wheels för ett år sen ca men det verkar inte som produkten "slår"?
//Björn
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]