Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Om all kylarvätska åker den vägen så borde det inte vara någon fara...
är du orolig över om det finns glykol i oljan så be din verkstad göra ett glykol test
Finns ett test kit för detta när man skall kolla om det finns glykol i A-lådans olja då det är väldigt skadligt för lådans lameller med glykol så är detta test väldigt känsligt

//Gooose
av Niklas300
gooose skrev:Om all kylarvätska åker den vägen så borde det inte vara någon fara...
är du orolig över om det finns glykol i oljan så be din verkstad göra ett glykol test
Finns ett test kit för detta när man skall kolla om det finns glykol i A-lådans olja då det är väldigt skadligt för lådans lameller med glykol så är detta test väldigt känsligt

//Gooose
Tack för alla dina tips (och alla övrigas)! Har även läst vad du svarat andra med liknande problem så jag har fått lite att be verkstaden kontrollera för att förhoppningsvis få slut på problemen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Niklas300 skrev:Verkstaden sa till mej att det inte var någon fara, att kylarvätskan bara förångas, men det undrar jag om det är rätt med mitt begränsade förstånd.
Allt beror på vart kylvätskan tar vägen....

In i cylinderns och ut i avgassystemet, in så himla farligt då glykolen förbränns/förångas, visst helt nyttig för katalysatorn och cylinderlopp osv är det ju inte.....

Ned i oljan, INTE BRA.... vattnet kanske dunstar men kylvätskan är ju 50 % glykol som blandar sig med oljan och gör att oljans smörjande egenskaper nästan upphör helt. Lager och ytor slits lika mycket på ingen tid alls som de gör under 40.000 mils normal körning,

Har sett en motor där detta hände och lagren i motorn var totalslut... :shock:
av Niklas300
VolvoB20 skrev:
Niklas300 skrev:Verkstaden sa till mej att det inte var någon fara, att kylarvätskan bara förångas, men det undrar jag om det är rätt med mitt begränsade förstånd.
Allt beror på vart kylvätskan tar vägen....

In i cylinderns och ut i avgassystemet, in så himla farligt då glykolen förbränns/förångas, visst helt nyttig för katalysatorn och cylinderlopp osv är det ju inte.....

Ok, tack! Tror du dieselpartikelfiltret påverkats? Det verkar ju inte läcka över till oljan vad jag kan se på den så det är ju bra iallafall.
av Kryss70
Låter ju som en ansenlig mängd kylarvätska som försvinner.
Vätska är ju som bekant omöjlig att komprimera. Hydrolock och massvis med skador lär väl uppstå förr eller senare?

På en 2012:a :roll:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hydrolock uppstår inte på det sättet. Det försvinner ju bara lite vatten över lång tid för TS

Det kan ske om du kör igenom en vattensamling på vägen för fort så du får upp vatten i insuget, extremt ovanligt om du inte har bytt till sportluftfilter.....
av Niklas300
Kryss70 skrev:Låter ju som en ansenlig mängd kylarvätska som försvinner.
Vätska är ju som bekant omöjlig att komprimera. Hydrolock och massvis med skador lär väl uppstå förr eller senare?

På en 2012:a :roll:
Verkstaden säger igen att det inte är någon fara men kylarvätskan som rinner in någonstans i motorn efter sista besöket i veckan. Den far bara ut med avgaserna.
Däremot vill de nu byta topp alternativt motor iallafall så det är väl bra. Nå, bra och bra är det väl inte. Jag tycker att det är ett totalt misslyckande av Volvo att en helt ny bil börjat krångla så pass efter bara 100 mil och att man inte får ordning på den efter 3 verkstadsbesök och till sist nu måste byta motor eller topp. Jag tycker att de borde vara lite generösa och hjälpa ÅF att erbjuda en ny bil till en rimligt mellanpris. ÅF tycker dock i ett första läge att jag ska lägga minst 100' emellan. Jag tycker att det är lite hårt att förlora 100' på 11 månader för en konsument som fått en bil som är fel på, så det får vi diskutera vidare. MRF har ju rekommendationer för avräkning och konsumentköplagen är tillämplig och jag vill inte ha bilen längre för jag är trött på allt experimenterande.
av mrplasma
Jag har en D5 awd -11 som jag fick högt tryck i kylsystemet. Inget vatten försvann, men i behållaren var det låg nivå och systemet varnade också för det.
När jag försiktigt öppnade påfyllningen till kylarvätskan kom allt tillbaka och slangarna vart mjuka igen. Så här höll jag på rätt så länge tills jag for in på Volvo verkstaden. Det blev byte av blockpackningen och även ny topp. Det var tyvärr ej felet utan vid 11 000 mil fick jag en helt ny motor! Man trodde det var en spricka i blocket!
Nu har den bilen snart passerat 13000 mil utan några problem :-)
För min del ger jag Volvo full poäng för service och hjälpsamhet!
Inte ett knussel eller nått, utan de har fokuserat på att jag ska bli nöjd!
av Niklas300
mrplasma skrev:Jag har en D5 awd -11 som jag fick högt tryck i kylsystemet. Inget vatten försvann, men i behållaren var det låg nivå och systemet varnade också för det.
När jag försiktigt öppnade påfyllningen till kylarvätskan kom allt tillbaka och slangarna vart mjuka igen. Så här höll jag på rätt så länge tills jag for in på Volvo verkstaden. Det blev byte av blockpackningen och även ny topp. Det var tyvärr ej felet utan vid 11 000 mil fick jag en helt ny motor! Man trodde det var en spricka i blocket!
Nu har den bilen snart passerat 13000 mil utan några problem :-)
För min del ger jag Volvo full poäng för service och hjälpsamhet!
Inte ett knussel eller nått, utan de har fokuserat på att jag ska bli nöjd!
Bäst att försöka byta motor då på en gång.... Ska få besked nästa vecka. Tack för att du delade din erfarenhet!
av Kryss70
VolvoB20 skrev:Hydrolock uppstår inte på det sättet. Det försvinner ju bara lite vatten över lång tid för TS
Det kan ske om du kör igenom en vattensamling på vägen för fort så du får upp vatten i insuget, extremt ovanligt om du inte har bytt till sportluftfilter.....
Ok, alltså en rejäl mängd vatten rakt in alltså. Tur det.

Oavsett så ska det väl ändå inte krävas pengar emellan på en ny bil, 100' låter riktigt sniket, lurendrejeri. Hade också tröttnat, och då tappar jag humöret när det ska strula på sådant sätt.
V90 läggs ner.

Ja, 7% av nybilsregistreringarna för diesel &[…]

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?