Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 1965ek
Hej,

Fick 2:or på skivor och att handbromsen inte tog vänster bak. Håller därför på att byta skivar, belägg och backar vilket gick bra höger men får inte på den nya skivan pga av att handbromsbackarna tar i vänster bak. Vajern är slack så jag misstänker att expandern inte går tillbaka pga av rost i den nedra leden, alltså den närmast vajern. (Den övre leden kom jag åt att få loss med polygripen men den nedra är svårare att komma åt)

Nån som vet hur man tar loss den och vart man får tag på en ny alternativt har nåt knep att få leden att börja röra sig igen.

Bilen är en 745 -91.
av NilsO
Hej,

menar du expandern/fästet på bakaxeln? Det finns isåfall som reservdel. Jag tror både Mekonomen, Biltema, Autoexperten och såklart Volvo har det. Det kostar någon hundralapp om ens det. Jag lyckades smörja upp mitt (det kärvade vilket ställde till problem när jag skulle byta den korta vajern), men det hade nog varit mindre arbete att byta ut det.

Expandern mellan backarna får man annars loss genom att slacka på vajern vid justeringen inne vid handbromsspaken, "vika ut" expandern och dra lite utåt så man kommer åt änden på vajern. Expandern sitter i vajern med en liten kort låspinne som ibland trillar ut av sig själv, ibland måste drivas ut. Det är en pil på expandern som ska peka uppåt när den sitter monterad (sitter den uppochner kan det krångla).
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Kan förtydliga mig själv lite. Reservdelen som finns är expander med ett fäste man sätter runt bakaxeln. Är det bara själva expandern som behöver bytas sätter man dit den med en sprint och struntar i fästet.
av 1965ek
Hej,

Det är expandern mellan backarna jag menar. Den som sitter på bakaxeln är hel men jag köpte biltemas variant då den såg ut att snart rosta av.

Så det ska alltså gå att pilla expandern mellan backarna. Gjorde några halvhjärtade försök men trodde inte att det var möjligt. Har du gjort det själv och var det trickigt?

Om jag får ut den så tror jag säkert att jag kan få loss leden som rostat fast med en polygrip eller nåt och sen rengöra och på med kopparpasta efter lite motion.
Användarvisningsbild
av lennarte
1965ek skrev:Hej,

Det är expandern mellan backarna jag menar. Den som sitter på bakaxeln är hel men jag köpte biltemas variant då den såg ut att snart rosta av.

Så det ska alltså gå att pilla expandern mellan backarna. Gjorde några halvhjärtade försök men trodde inte att det var möjligt. Har du gjort det själv och var det trickigt?

Om jag får ut den så tror jag säkert att jag kan få loss leden som rostat fast med en polygrip eller nåt och sen rengöra och på med kopparpasta efter lite motion.
Ska du göra mer än ett halvhjärtat försök att få riktigt bra handbroms som håller i längden så får du nog plocka bort expandrarna på båda sidor och borsta rent och smörja upp dom riktigt. Ibland kan få värma loss lederna i dom. Rikligt med värmebeständigt fett (koppar eller aluminium baserat). Tänk på att backarna ska ligga mot anhållen vid expandern och vid behov "förlänga" staget mellan backarna i neder kant. Eventuell köpa justeringar i stället för staget. Läs igenom vad vi har skrivit om handbroms i andra trådar, så förstår du vad jag menar.

Mvh
Lennart
av NilsO
1965ek skrev: Så det ska alltså gå att pilla expandern mellan backarna. Gjorde några halvhjärtade försök men trodde inte att det var möjligt. Har du gjort det själv och var det trickigt?
Nej, man tar bort backarna först. Jag brukar haka av den bakre fjädern (kräver en lämplig tång och lite envishet), sedan kan man sära på backarna lite och ta av dem med den främre fjädern och "staget" kvar. Och sedan kan man dra ut expander med vidhängande vajer tillräckligt långt för att ta bort vajern.
av 1965ek
NilsO skrev:
1965ek skrev: Så det ska alltså gå att pilla expandern mellan backarna. Gjorde några halvhjärtade försök men trodde inte att det var möjligt. Har du gjort det själv och var det trickigt?
Nej, man tar bort backarna först. Jag brukar haka av den bakre fjädern (kräver en lämplig tång och lite envishet), sedan kan man sära på backarna lite och ta av dem med den främre fjädern och "staget" kvar. Och sedan kan man dra ut expander med vidhängande vajer tillräckligt långt för att ta bort vajern.
Var lite otydlig. Såklart att backarna ska bort för att komma åt expandern. Jag har plockat av/dit backarna många ggr för att försöka förstå varför jag inte fick dit bromsskivan så det är inte bekymmret. Det jag undrade var om det går att få ut expandern med backarna borta utan att ta av vajern eftersom slack finns. (Anledningen till mina frågor är att jag flyttat till en lägenhet och bilen står i ett garage 2 mil bort som jag måste ur senast imorgon nyårsdan och vill då helst slippa att behöva byta ut expandern eftersom jag inte får tag i nån)

Mvh/C
av NilsO
Aha. Jo, det går att ta ut och koppla bort expandern från vajern utan att lossa vajern inne på bakaxeln. Jag gjorde precis så när jag bytte bromssköldar. (Då insåg jag, inom parentes sagt, också att just det momentet hade blivit ännu enklare om man samtidigt haft skivan och backarna borta även på motsatta sidan, för då får man mer spel på vajern. Men drar man lite i vajern går det ändå.)
av svenne61
NilsO skrev:Aha. Jo, det går att ta ut och koppla bort expandern från vajern utan att lossa vajern inne på bakaxeln. Jag gjorde precis så när jag bytte bromssköldar. (Då insåg jag, inom parentes sagt, också att just det momentet hade blivit ännu enklare om man samtidigt haft skivan och backarna borta även på motsatta sidan, för då får man mer spel på vajern. Men drar man lite i vajern går det ändå.)
När jag skulle ta loss expandern tog jag lös gummitätningen på baksidan bromsskölden. Då kan man
dra ut vajern och lossa expandern på baksidan bromsskölden.

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]