Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
Hej hopp

Tänkte bara berätta att Collision Warning with Full Auto Brake (CWAB) verkligen fungerar i skarpt läge. Körde mellan Jönköping och Växjö i förrgår, och i en korsning så smällde det. Jag var på väg rakt fram och hade solen rätt i ansiktet. Jag ser att en bil (XC70) som kommer från motsatt håll har stannat för att svänga vänster och tänker inte mer på det. Ligger i 50 km/h ca och precis när jag är en liten bit (15-20 meter kanske) från den andra bilen så svänger han ut framför mig. Min bil börjar tuta, blinka och panikbromsa automatiskt, vilket var tur för jag var inte det minsta beredd på att den andra bilen skulle köra ut och hann inte reagera det minsta.

Resultatet blev att min bil nästan hann stanna (jag har en 2011 så den fixar ju bara totalstopp fån 30 km/h), jag kör in i höger bakdörr på den andra bilen i kanske 10 km/h. Frågan är dock om det nyare systemet hade hjälpt vid denna situationen. Den andra bilen dök ju upp från snett framifrån vänster, så jag var nog redan för nära den andra bilen när systemet såg den för att kunna stanna oavsett vilken maxhastighet som systemet klarar att panikbromsa till stillastående ifrån.

Hela familjen i bilen, och hade inte CWAB funnits så hade jag garanterat kört in i den andra bilen med minst 40 km/h, vilket såklart hade varit rejält mycket sämre.

http://www.pictures.se/bilder/XD1zC.jpg

/Tobbe
Senast redigerad av 4 Tobbev, redigerad totalt 0 gång.
Ett nyare system hade nog inte hjälpt mer, full broms borde ju inte gå att få mer bromskraft i med annan mjukvara. Bilen såg ju knappt tilltygad ut! I 40 hade det nog varit betydligt värre... Tur att det fungerade för dig!
Trist med krocken men skönt att det gick så bra trots allt! Fint att det som många på detta forum kallar jobbigt plingande och blinkade räddade er från något som kunde gått riktigt illa.

Skall man va petig var det nog inte City Safety som varnade och bromsade utan CWAB (Collision Warning with Auto Brake) som använder VGA kameran vid backspegeln och Radarn i grillen. City Safety blinkar och tutar aldrig utan bromsar bara bilen och säger till i DIM att den har bromsat.

/Martin
Du har så klart rätt, CWAB var det som slog in. City Safety brukar ibland bromsa när jag kör för fort mot min stängda garagedörr :)

Ändrat titel och text.

/Tobbe
av AxelF
Tobbev skrev:Hej hopp

Tänkte bara berätta att Collision Warning with Full Auto Brake (CWAB) verkligen fungerar i skarpt läge. Körde mellan Jönköping och Växjö i förrgår, och i en korsning så smällde det. Jag var på väg rakt fram och hade solen rätt i ansiktet. Jag ser att en bil (XC70) som kommer från motsatt håll har stannat för att svänga vänster och tänker inte mer på det. Ligger i 50 km/h ca och precis när jag är en liten bit (15-20 meter kanske) från den andra bilen så svänger han ut framför mig. Min bil börjar tuta, blinka och panikbromsa automatiskt, vilket var tur för jag var inte det minsta beredd på att den andra bilen skulle köra ut och hann inte reagera det minsta.

Resultatet blev att min bil nästan hann stanna (jag har en 2011 så den fixar ju bara totalstopp fån 30 km/h), jag kör in i höger bakdörr på den andra bilen i kanske 10 km/h. Frågan är dock om det nyare systemet hade hjälpt vid denna situationen. Den andra bilen dök ju upp från snett framifrån vänster, så jag var nog redan för nära den andra bilen när systemet såg den för att kunna stanna oavsett vilken maxhastighet som systemet klarar att panikbromsa till stillastående ifrån.

Hela familjen i bilen, och hade inte CWAB funnits så hade jag garanterat kört in i den andra bilen med minst 40 km/h, vilket såklart hade varit rejält mycket sämre.

http://www.pictures.se/bilder/XD1zC.jpg

/Tobbe
Fantastiskt att det fungerar som förväntat!

Undrar bara, är CWAB en del av city safety eller är det extra tillbehör?

Finns det på min D4 my13 också ?

/Alex
Användarvisningsbild
av MartinS
AxelF skrev:
Undrar bara, är CWAB en del av city safety eller är det extra tillbehör?

Finns det på min D4 my13 också ?

/Alex
CWAB är inte standardutrustning, det ingår i driver support paketet och har inget med City Safety att göra. Om du har adaptiv farthållare har du mest troligt CWAB.

/Martin

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]