Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Vill minnas att säljaren hade sagt till kompisen att det var DSG6-lådan de hade problem med och att Passaten han köpte inte led av detta. Lita aldrig på en bilförsäljare.
av Lövet
Som sagt. Torrkopplingslådan är den man behöver vara orolig för. Alltrack har annan låda.
av perhall
Det där argumentet att det inte drabbar privatbilar är konstigt. Om lådorna håller 13-15000 mil och man köper en beg Passat DSG TSI gasbil fd taxi som gått 29000 och är på sin andra låda kan det inte vara långt kvar på den... det är samma argument som etanolbilar. Blir det problem inom två år för taxi så blir det väl det förr eller senare även för privatpersoner. En bils livslängd är ju 15-20 år och 20 år /30000 mil privatmil är knappast bättre för bilen än 3 år/30 000 mil taxi..../PH
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Fast körs inte taximil väldigt mycket mer i stan än generella privatmil?
Mekanik är ju för all del mekanik, men om jag själv skulle springa 30 maraton på tre år eller trettio år, så skulle det nog slita mer med kortare intervaller, om ni förstår liknelsen? Det spelar naturligtvis roll att taxi servar nogsamt och ofta, fast jag tycker ofta att de överskridit serviceintervallen, när jag åker taxi.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
perhall skrev:Det där argumentet att det inte drabbar privatbilar är konstigt. Om lådorna håller 13-15000 mil och man köper en beg Passat DSG TSI gasbil fd taxi som gått 29000 och är på sin andra låda kan det inte vara långt kvar på den... det är samma argument som etanolbilar. Blir det problem inom två år för taxi så blir det väl det förr eller senare även för privatpersoner. En bils livslängd är ju 15-20 år och 20 år /30000 mil privatmil är knappast bättre för bilen än 3 år/30 000 mil taxi..../PH
Er det mere krefter i taxi gasbil en det er i vanlig drivstoff?
av Lövet
Gas ger normalt mindre effekt än bensin. 1.4TSI ska dock ha samma effekt på gas och bensin.

PH: Jag är inte förvånad att det är taxibilar som rasar och inte privatbilar. Privatbilar med höga mätarställningar brukar oftast handla om långpendling och liknande. En taxibil i storstad går ofta dygnet runt med olika förare enbart i stadstrafik. Det blir hundratusentals växlingar som en privatbil inte utsätts för. Jag skulle inte vara rädd att köpa en privatägd 1.4TSI DSG.
av mattish
Dock är det rätt vanligt med kopplingsbyte även på privatägda bilar. 7-8000 mil, sen är det dags...

Men det är nog långt ifrån så många som när det gäller taxibilar :D

Så här lät min DSG6 (med våtkoppling) när svänghjulet separerat varav obalans uppstår.
Användarvisningsbild
av hollan
snackar vi volvo så är det mycke ovanligt att en koppling behöver bytas före 20000mil pga normalt slitage. får jag kanske tillägga för visst har man bytt tidigare men då är det pedalryttare och inte bilens fel
Användarvisningsbild
av Perc
andreas_lofgren skrev:Gas ger normalt mindre effekt än bensin. 1.4TSI ska dock ha samma effekt på gas och bensin.
Kvalificerad gissning från min sida är att det beror på att 1.4TSI är momentbegränsad som standard och har samma vridmoment genom i princip hela registret. Är väl inget som hindrar dem från att kompensera och vrida på lite mer då gas används.
av Rebban
Har en Passat R-line 4 motion med DSG -10 och ska byta nästa vecka till xc70 d4. Har velat flera månader mellan Alltrack och XC70. Jag är mycket nöjd med passaten men att sitta 2-3 år med samma tråkiga inredning och inte tala om de förbaskade sportstolarna gjorde saken lite lättare. Sen tycker jag att Volvon känns mer påkostad.
Sen en sak om DSG, jag hatar den, jag tycker om bilen och är nöjd när jag väl accar snabbt, men att sitta i trafik och små åka fram är rätt irriterande med DSG lådan. Den är den rätt seg när man ska göra omkörningar (då växlar man manuellt eller lägger i Sport läge) annars tar det år innan den växlar ner. Samma sak om du står vid rödljus (kör med autohold alltid på), har alltid foten på gasen så man kan dra på, men DSG lådan är så förbaskad seg innan den kommer igång jämfört med xc70 lådan.
Drar en del släp och dragit båt, den är INTE till för att dra tunga släp, tror jag läste om det i någon tidning också som bekräftade det. kan ha varit TV.

Sen har jag Gen 4 på min Passat idag, så vi får väl se hur det blir med xc70 med gen5, är lite orolig att jag ska blir väldigt besviken.

Hade Passat Alltrack inte varit en identisk kopia av sin föregående passat invändigt, ny DSG och med komfortstolar så kanske.... Värt att veta att nya Passat/Alltrack har lika dåliga baksäte (bredd) som tidigare då den bygger på exakt samma bottenplatta som min bil. I XC70 sitter 3 personer mycket bekvämare. Vi har två barnstolar och har rät ofta en som åker med oss, det är väldigt smalt i passaten.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]