Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

zillen skrev:Ingen som tänker på fyrhjulsdriftens negativa sida med att den ger falsk trygghet? Jag själv gillar att ha kontakt med vägbanan.. Det får gärna slira lite och släppa lite här och där för då vet jag vad jag har för kontakt med vägbanan!
Njae, för förstagångsåkaren som kanske gasar på utav bara den för att han tror att bilen klarar alla hinder och inet kan släppa på is, kan det vara så. Men de som kört 4wd ett tag vet att det släpper även där och att 4wd kan ge tvära kast om man försöker gasa sig ur en rondel tex.

Sedan fins det ju säker dom dom kör som idiote rbara för att de har 4wd och de har kanske invaggats i en fals säkerhet, som du säger, men majoriteten av 4wd åkare känner nog till dess egenskaper, hoppas jag iaf.
Och när man har bra grepp gasar man mer eller hur? Känner man inte av underlaget så är oftast hastigheten högre än vad den borde vara.. Det är lätt att få upp ett fordon i fart oavsett drivning.. Men man ska ju få stopp under en paniksituation också! Men det händer ju aldrig.. Eller hur? För det springer inte ut djur på våra vägar! Nej nej.. Alla håller avstånd också..:) och sqq
Droopy skrev:
94093a skrev:jag fattar inte alla som tycker att nya v70 är så bra har en 12a som tjänstebil och tycker den är totalt jävla värdelös
bilen driver fram och tillbacka på vägen, dåligt grep och allmänt ostadig.
skulle alldrig köpa en ny volvo då det inte är en volvo i mitt tycke det är en maskerad Ford.
mina favoriter på vintern är vår föra xc70 d5 07a och vår jeep grand cherokee 05 som plöjer sig genom allt!
och så klart 940 en rolig vinterbil men 4x4 är lite bätre framkomlighet med :)
Jo, den är sämre en gamla V70n, men nog fasiken tar man sig fram altid, körde min med 17" ett tag på vinterdäck och det var extremt ostadigt och spårigt, bytte till 16" och det blev en helt annan väghållning, nu kanske du redan kör på 16 på vinter. Men gamla v70 var stadigare på vinterväg, helt klart.
jag har 16" men de är så jävla dreda 215 tycker att vinterdäck ska vara smala gärna ca 185 breda
tycker de gamla v70 var bra mycket bätre och då menar jag alla även de första har fåt ny bil varanat år och har bara kört v70 o xc70
MartinS skrev:Jag tror vi kan fastslå att en fwd är mycket säkrare än en awd...... Ehhh, ok
Jepp, såereserru... :mrgreen: Det beror på att de som kör AWD kör som galningar och har enorm tilltro till sina tekniska hjälpmedel. De, speciellt vissa, som kör tvåhjulsdriver, är så enormt mycket skickligare bilförare i vinterväglag så de klarar sig utan AWD. Det tycker de själva i alla fall. Sedan får man kanske fundera lite över om det finns en tendens till att AWD-förare kör fortare än lämpligt. Det kan ju vara så också och då hjälper ju ingen AWD i världen när det dags att stanna. Men det var inte detta det handlade om.
94093a skrev:
Droopy skrev:
94093a skrev:jag fattar inte alla som tycker att nya v70 är så bra har en 12a som tjänstebil och tycker den är totalt jävla värdelös
bilen driver fram och tillbacka på vägen, dåligt grep och allmänt ostadig.
skulle alldrig köpa en ny volvo då det inte är en volvo i mitt tycke det är en maskerad Ford.
mina favoriter på vintern är vår föra xc70 d5 07a och vår jeep grand cherokee 05 som plöjer sig genom allt!
och så klart 940 en rolig vinterbil men 4x4 är lite bätre framkomlighet med :)
Jo, den är sämre en gamla V70n, men nog fasiken tar man sig fram altid, körde min med 17" ett tag på vinterdäck och det var extremt ostadigt och spårigt, bytte till 16" och det blev en helt annan väghållning, nu kanske du redan kör på 16 på vinter. Men gamla v70 var stadigare på vinterväg, helt klart.
jag har 16" men de är så jävla dreda 215 tycker att vinterdäck ska vara smala gärna ca 185 breda
tycker de gamla v70 var bra mycket bätre och då menar jag alla även de första har fåt ny bil varanat år och har bara kört v70 o xc70
Ok, 205 kör jag på och det fungerar tillfredsställande.
Droopy skrev:
MartinS skrev:Jag tror vi kan fastslå att en fwd är mycket säkrare än en awd...... Ehhh, ok
var det inte rwd som var det säkraste?? :roll:
Sorry, så var det nog. Helst i En 90-tals konstruktion utan ESP också. För det är ju mycket säkrare att sladda sig ur en jobbig situation än att låta säkerhetsystemen bromsa upp bilen....

Jajjemen, sådeså...
Trendputtarna kör alltid i fyrhjulsdrivna jeepar med antislir, antisladd och antialltannat.På sommaren sätter man sedan på extremt stora kromade fälgar med med däck som har en minimal stomme och motorvägsmönster för att kunna ta sig fram i stan.Möjligt att dessa jeep människor lider av ett extremt dåligt självförtroende och på så vis vill hävda sin status och rätt i samhället genom ett monster till bil i vanlig och normal trafik.Eller så inbillar de sig kanske att ett tredje världskrig precis är slut och alla vägar är förstörda !?.

:D
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]