Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fredrikroth
Javisst, det är det jag letar efter.
Tänkte om någon varit med om samma senario..
Och hur beter sig en LMM om den är trasig?
Måste den LMM som jag har (den med spjället) sitta logrätt? För det gör inte min..
Har en tempmätare under insuget, som inte är inkopplad, hittar tyvärr inga kablar till den..
Det är den första, dvs närmast vattenpumpen..
av rid54
En LMM med spjäll låter som en mekanisk pryl. Jag kan inte säga säkert att den just ska sitta lodrätt, men den ska säkert sitta i den avsedda vinkeln (originalmontage!).... Är det kontinuerlig bränsleinsprutning på denna motor? Då kanske den ska ha en fördelare med Hallgivare, som kan påverka tändläget :shock: Troligen finns någon med bättre kunskap om motortypen som kan bidra mer konstruktivt...
/RID
av fredrikroth
Javisst, LMM-mätaren är ett mekaniskt spjäll, som öppnar sig mer, ju mer luft som ska in. (dvs hur mkt motorn suger i sig)
Jag öppnade den igår, men det var ingen tvekan om att den fungerade som den skulle :)
Det spelar ingen roll hur den sitter, den öppnar ändå :)
Motronic har tändlägesgivare som sitter på svänghjulet..

Någon som vet följden av att sätta svänghjulet fel ett kugg? Kan det verkligen bara göra 10-15*??

Ingen som har mappat, eller vet hur man kan läsa felkoder i motronic?

mvh
av fredrikroth
Om jag räknat rätt..
Hela kurvan (dvs svänghjulet) måste ju va 360*
Om nu svänghjulet skulle sitta fel ett "kugg" av de 8st som sitter så skulle det bli 45*
360/8= 45
Jag har ju bara 10-15* grader för tidigt :)
av snurbo76
Hur har det gått med 760n b23 et motorn har ingen tomgångsmotor utan den reglarar med tändläget
tex slår du på ac ändras tändläget rejält inget sånt som spökar?
Användarvisningsbild
av Kompe
Inte typ skit i fördelaren eller nått sånt? E väl Lh 2.2 i en 84?
Tänkte om den får felsignaler eller så, för då tror ju motorn att den befinner sig på ett annat läge än vad den gör?
av snurbo76
finns inget i fördelaren den e helt tom på dessa gamla klenoder
den läser all info på svänghjulet i 2 givare..

Intressant, hur kan en kompressor ge mer toppeffek[…]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??