Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monarped
bytte spindelled o passade på o byta damasken till drivningen
köpte på bt det gick bra till en början,men när ja kom till klämringarna blev det problem
den stora var ca 5 mm för kort o den lilla va inte ens o tänka på
va inne på bt i da o frågade .vi tog fram en likadan o dom va samma så dom ska passa enligt dom men ja får inte på dom
satte 2 rejäla buntband så länge,håller de me dom elle måste de va stålklämmor.
dom hadde stålband med en särskild tång på bt men de skulle ju kosta mer än dubbelt så mycke än va ja gav för damasken
tänkte om de funkar me vanlig slangklämma men den är ju mycke bredare så ja e rädd att den skaver sönder damasken
nån mer som råkat ut för detta
av Droopy
Köp stålbandet och nyp ihop det med en hovtång, polygrip el liknande du behöver inet specialtången.
Användarvisningsbild
av Nexus
slangklamma på lilla fungerar ,kör det på min då mekonomens skitklamma inte höll tätt....
av KaliZ
En fundering bara. När jag bytte på min så hade drivaxeln två svullster där damasken då skulle ligga mitt imellan dessa svullster.
Det är inte så att du missat detta och råkat få damasken i anslutning till en svullst och därmed för en något för stor diameter i förhållande till klamman?

//KaliZ
av monarped
på den lilla in mot motorn vet jag inte,men kan inte minnas nån svulst elle nått.
den yttre sitter rätt för där e de ett spår som damasken ligger i så den kan inte sitta fel
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Går att köra slangklämma ett tag, kolla så skruvedelen går fritt bara, har för mig dom kan ta i på yttre delen. alt, så kör du vidare på buntbanden sen ber du någon billig verkstad klämma dit ordentliga band efter nyår :) Köper du ett par orignalband på volvo så ska dom ju passa samt att dom flesta bör ju kunna klämma dit det. Har du någon bra kompis kan du kanske låna verktyget en eftermiddag? :)
av monarped
mätte klämmorna
den lilla B-24. 31 mm i diameter o den stora B-87. 95 mm
såg på skruvat att dom hade men det stod att dom va 114 o 160 mm,undrar om dom e justerbara ,för dom verkar ju kanska stora
av monarped
de ja inte fattar e att när ja sätter dit den stora klämman så e de 7-8 mm som ja måste klämma i hop den för att taggarna ska haka i hålen
va e de för mirakeltång man har till det
av monarped
o diametern på den lilla klämman är 31 mm o axeln är 33 mm o så damasken på de me så borde ju klämman va 35-36 mm
o endå säger dom på bt att de inte e nått fel och att de behövs en spectång
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jag har köpt biltemas damasker när jag bytt på mina bilar, damasken passar fint men klammern har inte passat. Jag for in till Volvo och fick sådana som passade istället. Jag fick några stycken gratis av killen bakom disken. Det går bra att klämma ihop klammern med en vanlig hovtång har jag för mig.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]