Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Daddan skrev:Mindre luft i däcken gör dem bredare. Vinterdäck ska vara så smala som möjligt...
Breda däck ger ju faktiskt sämre grepp än smala. Sen sliter det ojämnt ju om man har fel tryck och drar mer soppa.
Nä detta kan inte stämma, inte en chans, Däcket kan inte bli bredare av lägre lufttryck, inte en chans.

Däcket har en viss slitbana och den har samma bredd mot vägbanan hela tiden . Först om du har punktering eller typ 0.1 - 0.3 i däcken så kommer däcksidan att gå i backen och däcket blir kanske bredare men då har du helt andra och värre problem än att grepper är dåligt. :D

Däremot blir ett däck "längre" om du har för dåligt tryck dvs en länge del av slitbanan är i kontakt med vägytan.

Sen är det ju som vanligt, allt är kompromisser. Vinterdäck bör vara lagom smala inte "så smala som möjligt". Blir de för smala så skär du ner i packad snö och fastnar då med. Cykeldäcksbredd tex skulle inte funka bra på bilen. I modd är det bra att skära igenom men inte på packad snö,

Titta på en bandvagn eller snövässla den har superbred anläggningyta och tar sig fram bra i snö ändå.
Användarvisningsbild
av Mr H
VolvoB20 skrev:
Daddan skrev:Mindre luft i däcken gör dem bredare. Vinterdäck ska vara så smala som möjligt...
Breda däck ger ju faktiskt sämre grepp än smala. Sen sliter det ojämnt ju om man har fel tryck och drar mer soppa.
Nä detta kan inte stämma, inte en chans, Däcket kan inte bli bredare av lägre lufttryck, inte en chans.

Däcket har en viss slitbana och den har samma bredd mot vägbanan hela tiden . Först om du har punktering eller typ 0.1 - 0.3 i däcken så kommer däcksidan att gå i backen och däcket blir kanske bredare men då har du helt andra och värre problem än att grepper är dåligt. :D

Däremot blir ett däck "längre" om du har för dåligt tryck dvs en länge del av slitbanan är i kontakt med vägytan.

Sen är det ju som vanligt, allt är kompromisser. Vinterdäck bör vara lagom smala inte "så smala som möjligt". Blir de för smala så skär du ner i packad snö och fastnar då med. Cykeldäcksbredd tex skulle inte funka bra på bilen. I modd är det bra att skära igenom men inte på packad snö,

Titta på en bandvagn eller snövässla den har superbred anläggningyta och tar sig fram bra i snö ändå.

Varken bandvagn eller snövässla rullar på hjul utan åker på band, och går dessutom ganska långsamt i förhållande till vad en bil kan göra. Jag vill nog påstå att det inte är bandens bredd i första hand som ger den förnämliga framkomligheten utan kombinationen av den långa anläggningsytan (fordonets hela längd) och bredden på banden.

Titta på rallyfolket, dom kör på väldigt smala däck på vinterunderlag. Det är inte för att "skära igenom" vare sig packad snö eller modd utan för att öka trycket på däckets anläggningsyta mot marken, och på så vis få maximalt fäste.
Jag är själv måttligt förtjust i tanken att åka runt på 205:or i vinter men dom följde med bilen och är nästan nya så det är bara att gilla läget i år.
av Daddan
Jag håller med båda föregående talare - till viss del... Jag må ha fel ang. lufttryck och bredd, men det slits fel i alla fall med fel tryck.

Naturligtvis kan man inte ha cykeldäcksbredd på en bil. Men det är inte optimalt med breda däck. Jag tror att runt 185-195 är ganska lagom, om man nu inte som jag kommer behöva pga 16" ha 205. Jag skulle hellre ha lite smalare. Det är nämligen ofta spårigt på vinterväglag och alla som kört bilar med breda däck vet att den blir mer spårkänslig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mr H skrev:
VolvoB20 skrev:

Varken bandvagn eller snövässla rullar på hjul utan åker på band, och går dessutom ganska långsamt i förhållande till vad en bil kan göra. Jag vill nog påstå att det inte är bandens bredd i första hand som ger den förnämliga framkomligheten utan kombinationen av den långa anläggningsytan (fordonets hela längd) och bredden på banden.

Titta på rallyfolket, dom kör på väldigt smala däck på vinterunderlag. Det är inte för att "skära igenom" vare sig packad snö eller modd utan för att öka trycket på däckets anläggningsyta mot marken, och på så vis få maximalt fäste.
Jag är själv måttligt förtjust i tanken att åka runt på 205:or i vinter men dom följde med bilen och är nästan nya så det är bara att gilla läget i år.
Jag säger bara att lagom är bäst, inte att ju smalare desto bättre. Och vad som är lagom beror på vilken bil du har, hur du kör och vilket underlag du prioriterar mest.

Prova och kör runt på asfalt med ett smalt maxdubbat rallydäck som är optimerat för lössnö och is. På torr asfalt blir det som bambi på styltor och de flesta kör ju 90% på asfalt hela vintern, där av trenden ha lite bredare sulor som går bättre på barmarken.
Användarvisningsbild
av Mr H
VolvoB20 skrev:
Mr H skrev:
VolvoB20 skrev: Nä detta kan inte stämma, inte en chans, Däcket kan inte bli bredare av lägre lufttryck, inte en chans.

Jag säger bara att lagom är bäst, inte att ju smalare desto bättre. Och vad som är lagom beror på vilken bil du har, hur du kör och vilket underlag du prioriterar mest.

Prova och kör runt på asfalt med ett smalt maxdubbat rallydäck som är optimerat för lössnö och is. På torr asfalt blir det som bambi på styltor och de flesta kör ju 90% på asfalt hela vintern, där av trenden ha lite bredare sulor som går bättre på barmarken.

Nu menade jag inte att man skall köra med fulldubbade rallydäck. Dom hör hemma på rallybilar och inte på vanliga "Svensson-bilar".
Användarvisningsbild
av Mr H
Annars kanske det här kan vara en lösning......
Kolla bilden i annonsen! (R)

http://www.blocket.se/vi/8258970.htm?ca=15_s
av Marbas
VolvoB20 skrev:
Marbas skrev:Ville bara meddela att jag fått på nya Nokian däck istället, och bilen är som klistrad på vägen... Aldrig mer Hankook!

/Marbas
Dubb eller friktion?
Det är friktionsdäck / dubbfritt. Kommer inte ihåg den exakta beteckning, men de är klart bättre än de Hankook jag hade först.

Kör med dubbfritt av framföallt två anledninger:
1. Har husvagn utan dubbdäck och vill kunna asa runt den även på vintern (nej, jag är inte knäpp).
2. Pendlar ca 9 mil per dag på större väg där det är barmark 90% av gångerna jag susar fram där.

/Marbas
av Marbas
Det har diskuterats en del om lufttryck och däckbredd, men var ska däcken med det bästa mönstret ligga - fram eller bak?
- En del påstår bak efter som man ska ha bättre grepp där vid en kraftig inbromsning för att undvika sladd
- En del påstår fram för att ha bästa möjliga styrförmåga
- En del påstår på den drivande axeln för där slits däcken mest

Var ska man ha dem?
Användarvisningsbild
av Whisky
Beträffande smala eller breda däck på vintern:
Rallybilar vill ha optimalt lateralt grepp i på vintervägar, i höga farter. Därför är däcken smala för att dubbarna skall få maximal fördelad vikt och däcket kan spåra ner till "bärlagret" i vägbanan och få grepp för acceleration, men framför allt för att få riktningsstabilitet i kurvor (i höga farter)
Ska du däremot köra långsamt djupare löst material (snö) är en större bäryta (breda däck) att föredra för att förhindra att hjulen gräver ner sig (ej direkt den vanliga bilistens körunderlag). Men visst... Skulle du behöva köra på en opolgad väg i förhållandevis djup (kram)snö, långsamt, är breda däck att föredra...

Lågt eller högt lufttryck i däcken:
I princip samma argumentation som ovan... Skall du köra relativt fort på vanlig plogad väg vill du ha stabilitet i däcket. Därför bör även vinterdäck vara riktigt pumpade, också med tanke på däckets mjukare gummi.
Men återigen... Ska du färdas långsamt på löst och ojämnt underlag bör lufttrycket vara lågt (jämför terrängbilarna som kör på Isländska glaciärer, som släpper ut luften innan de kör ut på glaciären)

Beträffande bästa mönstret fram och bak:
Här finns det ingen absolut sanning. Men den allmänna rekommendationen har inget med praktiska fördelar att göra, utan berör den största faran (utöver bromsförmåga som påverkas relativt lite av var de bättre däcken sitter), nämligen sladdrisken. Med de bättre däcken bak minimerar man risken för att få sladd (oavsett vilket hjulparen som bilen driver på), vilket ur säkerhetssynpunkt är en stor osäkerhetsfaktor.
Användarvisningsbild
av Loner
Sen får du mera "klös" i dubben med högre tryck oxå..

/L
En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]