Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Kan bara hålla med trådskaparen, riktig 4x4 är vad som gäller. Haldex och andra system i all ära, men går inte att jämf. med mekaniskt låst 4x4. Åker Cheva pickis 4x4, har aldrig suttit fast, diff på bakaxeln och ilaggd 4x4 går som på räls. Enkelt att lägga i o ur 4x4 bara ett knapptryck. Funkar att lägga i under färd. Vill man ha extra kraft så klipper man bara i 4x4 låg.
T 6:an får vila över vintern, dock så tar den sig fram ganska hyffsat på vinterväglag. Men Chevan ligger ljusår före.
Toyota RAV4
Så funkar det: RAV4 är konstant fyrhjulsdriven, i normalfall är fördelningen 50/50 på fram-och bakaxel. Som mest kan 75 procent av drivkraften föras över till ett hjulpar. All kraft går via en mellandifferential till hjulen. En viskokoppling bromsar så att kraften fördelas mellan hjulaxlarna. Sen går det låsa mellandiffen.
The diff lock locks the centre diff which means it sends power to front and rear. The front and rear diffs then distribute the power and an open diff will distribute it to the wheel with the least traction
Nuvarande, en MY11 XC70 D5 AWD Aut. Fantastisk i snön.

Har också en äldre Jeep Cherokee Sport Diesel 4x4. Den har visserligen ett par cm högre markfrigång och en helmekanisk (låst) fyrhjulsdrift plus lågväxel, men det som gör XC70n så mycket bättre är att den har betydligt kraftigare motor samt automat. Jeepen kan få tjuvstopp och gnälla när det går trögt, händer aldrig med en XC70 automat - den bara matar på och stoppar aldrig.
PTV skrev:... min gamla S70 T5.Den bara rullar på dagligen och klagar aldrig.Kan man inte köra bil om vintern utan fyrhjulsdrift så bör man nog ta om körkortet. :D
Klart det går bra att köra bil utan fyrhjulsdrift på vintern, men det går bättre och säkrare med fyrhjulsdrift. Innerst inne vet till och med du detta, trots din enorma tilltro till din egen förmåga som bilförare. Du retas nog bara eftersom du nog är lite avundsjuk :mrgreen:
jag fattar inte alla som tycker att nya v70 är så bra har en 12a som tjänstebil och tycker den är totalt jävla värdelös
bilen driver fram och tillbacka på vägen, dåligt grep och allmänt ostadig.
skulle alldrig köpa en ny volvo då det inte är en volvo i mitt tycke det är en maskerad Ford.
mina favoriter på vintern är vår föra xc70 d5 07a och vår jeep grand cherokee 05 som plöjer sig genom allt!
och så klart 940 en rolig vinterbil men 4x4 är lite bätre framkomlighet med :)
94093a skrev:jag fattar inte alla som tycker att nya v70 är så bra har en 12a som tjänstebil och tycker den är totalt jävla värdelös
bilen driver fram och tillbacka på vägen, dåligt grep och allmänt ostadig.
skulle alldrig köpa en ny volvo då det inte är en volvo i mitt tycke det är en maskerad Ford.
mina favoriter på vintern är vår föra xc70 d5 07a och vår jeep grand cherokee 05 som plöjer sig genom allt!
och så klart 940 en rolig vinterbil men 4x4 är lite bätre framkomlighet med :)
Jo, den är sämre en gamla V70n, men nog fasiken tar man sig fram altid, körde min med 17" ett tag på vinterdäck och det var extremt ostadigt och spårigt, bytte till 16" och det blev en helt annan väghållning, nu kanske du redan kör på 16 på vinter. Men gamla v70 var stadigare på vinterväg, helt klart.
2-hjulsdrift funkar för oss som kan hantera en bil, så alla bilar jag haft skulle jag vilja säga har funkat bra.

P.s.
Den som inte klarar sig utan 4x4 på vintern (och då pratar jag normala förhållanden, inte om när 2-hjulsdrift går bort p.g.a. extremt branta backar o.s.v.) bör kanske tänka efter om det inte vore bättre att ta bussen i stället)
Är övertygad om att de som kör 4wd ochså tar sig fram med 2wd ( under normala förhållanden ) det handlar om att anpassa körningen efter bil och väglag. Och man tar sig fram även med rwd utan problem ( under normala förhållanden ).
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
Ingen som tänker på fyrhjulsdriftens negativa sida med att den ger falsk trygghet? Jag själv gillar att ha kontakt med vägbanan.. Det får gärna slira lite och släppa lite här och där för då vet jag vad jag har för kontakt med vägbanan!
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]