Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

efter dryga 22.000 relativt problemfria mil har andrabilen plötsligt blivit lite konstig när den stått still några dagar i julhelgen. Häromdagen gick den lite ojämnt när jag skulle flytta på den men efter att ha varmkört den och gasat ur den några gånger gick den som vanligt. Idag skulle jag åka till stan och kom knappt 1 mil av 4 innan motorn la av och endast gick att hålla vid liv genom att pumpa på gasen i friläge och försöka hitta ett varvtal som den svarade på. Stängde av och startade om några och lyckades efter några försök få den att gå relativt rent och åkte vidare. Kom ca 5 km till innan den betedde sig på liknande sätt. Totalt blev det ca 10 sådana stopp under 7 mil. Efter ett par liknande stopp började den gula varningslampan för motorfel att lysa. Hittade något samband att när den knappt gick på bensin gick den nästan som vanligt på gas 5-10 minuter sedan dog den på gasen och slog automatiskt över till bensin utan att svara på denna. När den inte gick bra på gasen funkade bensinen skapligt efter att man lyckats hålla liv i motorn någon minut.

Stannade till vid macken inne i stan och köpte k-sprit och stp injection cleaner för akutsituationer. Hällde i halva flaskan ksprit eftersom jag bara hade 15 liter bensin. Åkte någon mil, ingen märkbar skillnad. Hällde i halva flaskan stp, åkte nån mil ingen större skillnad. Lyckades ta mig hem och måste väl ringa verkstaden direkt efter nyår om ingen har några bra ideer.

Har nyss gjort 22.000-servicen. Bytte gasspjället för ca 2000 mil sedan då detta är känt biogasproblem på de här årsmodellerna.

Min spontana gissning eftersom jag köpte k-sprit var kondens eller fukt eftersom vädret varit skiftande i temperatur och bilen ibland stått inne i garaget och tinat upp och ibland stått ute och frusit. Nästa gissning var att insprutningen kärvat ihop men det verkar inte hjälpa med vare sig k-sprit eller stp. Tacksam för alla ideer.
börjar mer och mer luta åt något datafel snarare än mekaniskt, vad är det som styr insprutningen och brukar detta gå sönder och vad kostar det i så fall att byta? har för mig om att biogasbilarna dessutom har dubbla sådana enheter, en för bensin och en för gas...
Andreas2012 skrev:Hände detta när du körde på gas eller bensin?

första gången det hände körde jag på gas när den plötsligt dog och då automatiskt gick över på bensin. Sen är det bensinen som bråkar mest, när jag får igång den går den orent fram till den går över på gas, sen går den på ca 85% prestanda ca 5 minuter innan detta upprepar sig.
Andreas2012 skrev:Rekommenderar en sökning här;

http://www.forumgas.se/forum/viewforum.php?f=32
tackar! detta forum hade jag missat trots att jag haft gasbil i drygt 5 år. Verkar finnas viss risk att det är gasregulatorn som bråkar. Tyckte symptomen på det forumets beskrivning stämde ganska bra. Förhoppningsvis kan någon annan i liknande sits få nytta av detta inlägg och länken vidare!
Jag hade liknande själv, fast jag har LPG. Den funkar felfritt på bensin, men om jag körde gas så kunde gula motor lampan tända, den för avgasrening. Och sen tappade den effekt, och spontan dog när jag rullade in mot rödljus och igenom rondeller...inge vidare festligt alls. Jag bytte tändstift och körde igenom 2 stp injector cleaners i en halv tank bensin och sen dess har den funkat ok. Jag lärde mig nyligen att man ska kolla när man fyller på att dom nu har ´vintergas` dvs. att gasen har en annan blandning är den gas man kör med på sommarn, det är tydligen skillnad.
Andreas2012 skrev:Jag hade liknande själv, fast jag har LPG. Den funkar felfritt på bensin, men om jag körde gas så kunde gula motor lampan tända, den för avgasrening. Och sen tappade den effekt, och spontan dog när jag rullade in mot rödljus och igenom rondeller...inge vidare festligt alls. Jag bytte tändstift och körde igenom 2 stp injector cleaners i en halv tank bensin och sen dess har den funkat ok. Jag lärde mig nyligen att man ska kolla när man fyller på att dom nu har ´vintergas` dvs. att gasen har en annan blandning är den gas man kör med på sommarn, det är tydligen skillnad.
Bilen står på verkstad nu, gula lampan berodde på en trasig lambdasond bak. Måste byta den först för att kunna komma vidare i felsökningen. Eftersom den påverkar avgasreningen skulle den teoretiskt kunna vara orsaken till alla bekymmer men risken finns att det är en kombination av fler saker. Meken skulle ringa igen när han bytt lambdan i em för ca 2700... får se om det även blir en gasregulator...
hann inte mer än hem så började bilen uppföra sig i princip likadant, tillbaka till verkstaden. När meken lyfte på locket till luftfiltret för att kolla om det satt nåt skit hittade han ett helt råttbo. En mus hade käkat upp delar av luftfiltret och tillsammans med en massa löv byggt ett stort bo i luftburken. Har aldrig hört eller sett något liknande men jag jag fick se bild på det han hittat så uppenbarligen har det hänt. På andra modeller fanns det tydligen ett skydd för att ingen ska kunna springa in men inte på den här modellen. Två råttfällor inhandlades och redan dagen därpå var musen fångad. Hoppas att han var ensam...

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]