Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Har skaffat mig en bil med automat, diesel, och skillnaden är ju oerhört stor mot mina tidigare manuella bensinare. Det brummar och låter mest hela tiden, bekvämt men då jag blivit beroende av att stirra på "nuvarande förbrukning" och att köra snålt så har jag funderingar över hur automatlådan fungerar och om jag kan "hjälpa" den på traven..

Motorbromsar en automatlåda eller kan man lura den till det?

Spelar det någon roll om man gasar upp snabbt till hastighetsbegränsningen eller segar upp? Med bensin är det väl bäst att accelerera ganska bestämt vill jag minnas.

Andra tips?
av llesrof
Visst kan du motorbromsa. Det är ju bara till att peta i växlarna manuellt om du har en geartroniclåda. Sega på växlarna skall man aldrig göra. Försök komma upp i fart så fort som möjligt men undvik höga varv. Varje motor har en gräns för när den börjar ta mer soppa än nödvändigt så ligg under den gränsen. Det är svårare att snålköra med en automatare. Meden manuell kan man tvinga bilen att köra på en hög växel. Det går ofta köra på högre växel än man tror men automatlådorna är rätt svårövertygade om detta så de växlar ned.
av Henryk
Min erfarenhet från två d5-aut (xc
70 / 90) är att förbrukningen ökar markant på högre varvtal - ska det gå någorlunda snålt så gäller det att alltid hålla igen på gasen under acceleration, så varvet aldrig stiger över 2000 ca , kräver ju en j... självdiciplin, iaf i stadstrafik som överväger för min del...
Alltså, lugnt o sansat från stillastående, det där med att spara på soppa genom att snabbare "komma upp på hög växel" är en myt i mina ögon... E man lätt på foten växlar lådan tidigt när man axar, och man kommer mycket "billigare" upp i marschfart, men tid tar det ;-)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Enligt ecodriving skall man upp i fart snabbast möjliga takt, dock ej över 3500 rpm på bensinbilar. Det här med att smyga upp i hastighet drar faktiskt mer eftersom du göra detta under en så grymt mycket längre tid. Jag ligger nu vintertid på 0,63-0.65l/mil med min V70 D5 aut 2002. Har ej tillsatsvärmare men motorvärmare. Jag ligger precis under 100 km/h då har jag bra vdrid i backar och den går billigast. Kör bara landsväg.
av llesrof
Geartroniclådan är lite underlig. Den växlar ju själv även i manuellt läge och displayen kan visa att fyran ligger i trots att man mer eller mindre krypkör. Om man då ger gas varvar motorn kanske upp till 3000 varv och lådan slirar för att orka med. Då är det bättre att växla ned manuellt för i många lägen sänker man då motorns varvtal och får bättre drivning i lådan. Man måste lära sig när man skall växla. Man kunde ju tro att man skall slänga i så hög växel som möjligt för att ha så lågt motorvarv som möjligt men så funkar det inte. I alla fall inte på min XC70 2,5t.
Användarvisningsbild
av Perc
llesrof skrev:Geartroniclådan är lite underlig. Den växlar ju själv även i manuellt läge och displayen kan visa att fyran ligger i trots att man mer eller mindre krypkör. Om man då ger gas varvar motorn kanske upp till 3000 varv och lådan slirar för att orka med. Då är det bättre att växla ned manuellt för i många lägen sänker man då motorns varvtal och får bättre drivning i lådan. Man måste lära sig när man skall växla. Man kunde ju tro att man skall slänga i så hög växel som möjligt för att ha så lågt motorvarv som möjligt men så funkar det inte. I alla fall inte på min XC70 2,5t.
Den växlar inte, den kopplar i och ur lockup. Lockup är när den låser momentomvandlaren för att få bort sliret. Det är fortfarande samma växel som ligger i. Enda gången en geartronic växlar själv i manuellt läge är när man saktar ner. Då växlar den ner ett steg i taget för att slutligen lägga i ettan då man faktiskt står still.

Men jo, i vissa fall kan en lägre växel faktiskt innebära en sänkning av varvtalet eftersom den låser och slutar slira.
av umekille
En bil med automatlåda bör varmköras en stund på parkeringen
vid vintertemperaturer...dels blir oljan varm och sliter mindre på lådan
samt den går lättare och kräver inte så mycket kraft som en iskall för att
arbeta.
av llesrof
umekille skrev:En bil med automatlåda bör varmköras en stund på parkeringen
vid vintertemperaturer...dels blir oljan varm och sliter mindre på lådan
samt den går lättare och kräver inte så mycket kraft som en iskall för att
arbeta.
Det finns en del som tror det ja :D
av Henryk
dieselmagnus skrev:Enligt ecodriving skall man upp i fart snabbast möjliga takt, dock ej över 3500 rpm på bensinbilar. Det här med att smyga upp i hastighet drar faktiskt mer eftersom du göra detta under en så grymt mycket längre tid. Jag ligger nu vintertid på 0,63-0.65l/mil med min V70 D5 aut 2002. Har ej tillsatsvärmare men motorvärmare. Jag ligger precis under 100 km/h då har jag bra vdrid i backar och den går billigast. Kör bara landsväg.
Ecodriving - haha - då måste jag nog börja med att skaffa en annan bil än en xc70 d5 aut... :-) Jag kör ju till vardags nästan bara i stan, säkert ett 20 tal rödljus och korsningar med stopp och påföljande acceleration innan jag e på jobbet..Bilen drar alltid kring litern... När håller mig under 2000 varv så e jag kanske uppe i hundra på säg 18 sek, varvar jag upp till 3000 så går det kanske på 12.... När jag sen ligger i 100 är ju motorvarvet ca 2000 konstant igen..
De 6 extra sekunderna under acceleration upplever jag spar soppa då jag kan hålla varvet nere - har ju märkt att förbrukningen skenar iväg rejält med ett annat körsätt , som nog tyvärr e mitt vanliga ;-p

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]