NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Aqua
Har en 2.0D Summum -08 med sportpaket (lägre chassisättning + vinge).
Jag är väldigt nöjd med bilen. Den enda reparationen jag haft på bilen var kupéfläkten som la av strax innan 10000 mil. Som tur var gick försäkringen in och täckte denna reparation...
En annan sak var att AC'n inte kylde, upptäcktes strax efter jag köpt den då det var vinter vid köpet. Garantin från Bilia tog den reparationen. Läck i kondensorn.
Bilen hade rullat 5000 mil vid köpet och har efter det kört den ca 6500 mil på 2 år.
Vi ligger på 0,6l/mil i snitt och då ska tilläggas att vi drar runt på våran häst ganska ofta.
På semestern nollade jag färddatorn, vi körde runt i Sverige ca 140 mil. Hela familjen och fullpackad bil. Den tog 0,53 under hela denna resa! Om man kör landsväg och inte vill över 80-strecket kan man snålköra den kopiöst till ned mot 0,45l/mil.
Som tidigare skribenter nämnt är den omtalade 12000-mila servicen dyr. Min står på tur nästa gång och jag kollade med min Volvo verkstad, skulle kosta 12000:-. Dom påpekade att det är en stor service och det är mycket annat som byts så priset för ett nytt partikelfilter vet jag inte exakt. Men jag tycker mellanservicarna jag gjort varit relativt billiga, har kostat 2200-2300:-. Körde en Opel Vectra innan och dom mellanservicearna gick aldrig under 3500:-

Summerat tycker jag väldigt bra om bilen, känns solid och välbyggd, går snålt och är lagom stor. Har all utrustning man behöver och lite till. Och sist men inte minst... En av de snyggaste kombibilarna på marknaden 8)
Faktiskt väldig rolig att köra på dom slingriga skånska vägarna :wink:
av berrabus
Aqua skrev:Vi ligger på 0,6l/mil i snitt och då ska tilläggas att vi drar runt på våran häst ganska ofta.
På semestern nollade jag färddatorn, vi körde runt i Sverige ca 140 mil. Hela familjen och fullpackad bil. Den tog 0,53 under hela denna resa! Om man kör landsväg och inte vill över 80-strecket kan man snålköra den kopiöst till ned mot 0,45l/mil.
Tolkar ovan som att du enbart kollat förbrukningen mha färddatorn och inte hur mycket du tankat vers. hur långt du kört.
Jag har också en 2.0d och kan komma ner i 0.53 på färddatorn men det stämmer definitivt inte med faktisk förbrukning.
Användarvisningsbild
av Aqua
Jag ägnade mig åt lite mätningar första året jag hade bilen och tyckte färddatorn stämde bra (dvs på sommar halvåret då värmaren inte går). Slog på ett par centiliter ibland.
Användarvisningsbild
av combato
Har idag tittat på ett gäng 2.0D och två D5'or. Och har väldigt svårt att välja vad jag skall satsa på.

*Två av 2.0D med Summum paket var fina.

*En av D5'orna var okey men det är bara Kinetic paket vilket känns synd.

Alla bilarna ligger runt 120.000:- och har gått runt 10.000 mil men jag har så satans svårt att bestämma vilken som är bäst. 2.0D är jag lite rädd för då den dyra servicen + lite tråkigare motor. Å andra sidan så var D5'an bara Kinetic, men har en rolig motor.

??:-/
av Lövet
Helt klart en avvägningsfråga - vad prioriterar du: motor eller utrustning? Bara du kan svara på det. Även om servicen på 2.0d är dyr så är den inte gratis på D5 heller så skillnaden är kanske några tusenlappar (typ 5'?) på 3 års ägande. Eftersom D5 har högre skatt kan det faktiskt gå på ett ut.
av Regionservice
Har själv en D5 dock -07 (aut)

Men allt förutom navi och tacklucka ingick i den dealen. Summon eller stavning där
Har inte det största ljudpaketet men har precis adderat basen så vaf,!

Kommer ifrån Saab av nyare årsmodell och måste säga SHIT..

Volvon även om det nu är en V50 slår valfri Saab som fans/finns på marknaden, så piskar den allt!

Enskild modell kan jag inte säga, men jag är bara positivt överraskad av v50!

Jag är såld och nästa bil lär bli det Volvo igen!
Användarvisningsbild
av combato
Det blev en v50 D5 2008. Helt klart nöjd med prestandan, men har upptäckt att väghållningen är kass på min. Tror att mina bakre stötdämpare är slut, men bilen har bara gått 10.000 mil....
Kör man över ett lite nedsjunket brunnslock med höger bakdäck så drar helabilen åt vänster... (man får lite kast på bilen).
Häromdagen körde jag ned i en liten håla i snöbekläff väg och då höll jag på att få en rejäl sladd.

Kan det vara något annat än dålig stötdämpare? Finns det några krängnings stag som sitter bak på v50?
av Lövet
Ingen aning men min T5 jag hade betedde sig inte på det sättet. Den hade gått 11000 mil när jag sålde den.
av v50d5r
combato skrev:
StringerBell skrev:
combato skrev: Är mest intresserad av 2.0D eller D5, men är det någon skillnad i pris på partikelfilter byte på dessa?
D5 behöver under normala omständigheter inte få partikelfiltret bytt.

Med din info skulle jag satsa på en manuell D5.

MY = Model Year, ursäkta anglicismerna.
Tack så mycket :)
...vad menar du när du skriver "D5 behöver under normala omständigheter inte få partikelfiltret bytt". Behöver man aldrig byta partikelfilter? Blir nyfiken och undrar vad som skiljer D5 mot 2.0D?
Hej! Nej, D5an behöver inte få Partikelfiltret bytt, då det är placerat på dessa motorer så bra så att filtret med hjälp av motorns värme själv bränner filtret rent. Vilket det inte görs på 1.6D och 2.0D. Jag körde för en månad sedan en c30 2.0d Summum. Men jag sålde den pga den höga förbrukningen på en sån klen motor (2.0D) och dom dyyyra service kostanderna då partikel filtret ska bytas..

Köpte igår en my09 Volvo V50 D5 Momentum R-Design. Och fyfan vilken kanon jävla fin bil. Drar lite, kanske en halv dl mera än 2.0d:an och går ju nått-så-innåt-helvete-bättre.. Så ja, sattsa på en D5a! En stor stark snål diesel som har ett ljud som ger dom flesta öronorgasm..
Har snittat 0.56L/milen Blandad dessa 2 dagar!

Sen har du ju Performance, och High Performance, Premium sound. Jag hade High Performance i min C30. Och har HP-ljudet i min V50. Och jag kan säga dig att det skiljer löpmeter på ljudet i dom 2 bilarna. Grymt ljud i V50ins HP system!!

Så en V50 D5 Momentum/summum med R-Design tkr jag du ska sattsa på! R-Design ger dig Dubbla utblås,Vinge,tonade rutor,Lågt sportchassi med Kjolpaket, r-design ratt (En av dom snyggare rattarna på Marknaden enligt mitt tycke) R-design pedaler (Kromade) R-design växelspak + Låda (Tätstegad som fan) + Svart inredning m.m.

Mvh Linus.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]