Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fredrikroth
Tjenare!
Är ny på forumet och hoppas på kloka svar.

Har en Volvo 760 -84 med B23ET
Med vx3, vikingchip, fetingintercooler, 940 turbo m.m.

Men den feltänder, eller med andra ord, den tänder vid 20* f.öd vid tomgång..
Original ska detta ligga på 10*, vilket gör att den går inte riktigt bra.
Tändningen styrs från boxen, dvs så hjälper det inte att vrida på fördelaren.

Vad är det som kan påverka detta?
Kan luftmängsmätaren sköta en del utav det?
Kan temperaturgivare störa detta?
Skulle den gå bättre på etanol, och hur mycket justerar man om man nu etanolkonvertetera?
av Rådlös
Teoretiskt sett skulle den gå bättre på etanol. E85 har 104 oktan, så det tål tidigare tändning, men om det hjälper dig i nuläget är inte så lätt att säga.
Om du menar "justera" för att köra på 100% E85, så skall du se till att motorn får ca 30% mer bränsle. Det kan man i princip göra på 4 olika sätt. 1. Sätt på en bränsletrycksregulator som ger högre bränsletryck. 2. Sätt i större spridare som flödar mer. 3. Sätt i en s.k. Piggyback, en elektronisk enhet som förlänger spridarpulserna. 4. Mappa om styrdatorn.
Dom två första metoderna har den nackdelen att dom går inte att enkelt återställa om man av någon anledning tvingas köra på bensin. Dom andra två är att föredra, men ommappning är dyrt. Ofta kan man lätt ställa om för bensin.
Läs mer på http://www.etanol.nu
av fredrikroth
Men hur kommer det då sig att boxen skicka ut signaler för tidigt?
Det måste ju vara något som ställer till det?
Kan det bli galet om någon pillar på luftmängsmätaren? dvs. kan dess signaler ändra tändningen?
Tändningen, förutom vikingchipet är original, så den borde ju skicka signaler vid 10* f.öd..
Har läst att man ska kunna ändra på massa vred i boxen, men det är inget jag vill ge mig in på..

Har även hört att det kan bli felmeddelande i boxen, om man glömt sätta i luftmängsmätaren innan man startar, som jag nu glömde en gång.. Men hur man nu skulle kunna "reset'a" dessa vet jag inte..
av fredrikroth
Chipet justerar tändningen.. ja, givetvis..
Men jag tycker att det skulle gå helt sönder om det skulle vara något fel på chipet,

Men vikingchip, de har väl inte gjort ngra etanolchip va?

Sen vid gaspådrag så ändras tändläget, bakåt/tidigare..
Vilket jag skulle tycka var konstigt om chipet var fel på..
av fredrikroth
Okej, det låter som om det skulle vara mycket som att chipet ställer till det..
Men om man etanolkonverterar, hur passa mycket ändras tändskalan då????

Min teori är att det skulle sitta ett etanol-chip i.
Tyvärr har jag inget originalchip att testa med,
Men kan andra grejer så som att tempmätaren till panelen inte är inkopplad m.m. ???
Om luftmängsmätaren hänger lite snett (som i mitt fall) kan det påverka? ???

Har kollat spjäll-lägesgivaren, och den "klickar" där den ska..
Har bytt svänghjulgivarna..
har bytt ALLT i tändväg..
tändrelä, tändspole, tändkablar, rotor, fördelarlock, stift..
Nollat motorn, och även nollad vid fördelaren, så inget sådant kan va knas..

Vad är det i största delen som kan påverka tändläget?
Förutom chipet då!
av Rådlös
En sliten fördelare kan ju påverka tändläget, men det kanske inte är aktuellt i ditt fall? Känn på fördelaxeln om den glappar i sidled.
av fredrikroth
nja, jag har haft lite olika fördelare i, men det har inte varit någon skillnad..
Men även om den skulle vara glapp, så tror jag inte att den skulle kunna bilda det felet..
Eftersom det inte spelar någon roll om jag flyttar fördelaren, eftersom datorn ställer om det ändå..

Verkar vara lite olösligt fall,
Är det ingen som hållt på med motornic-boxarna här?
av rid54
Hej.
Om ni ursäktar lite gissningsarbete här, så är det väl så att styrboxen känner av vev- och kamaxellägena (sensorer) och med den informationen avger tändimpulser enligt sin inprogrammerade styrkurva, vid vad den tror är "rätt läge" beroende på varvtal och last etc. Fördelaren styr väl bara ut högspänningen till rätt stift? Om styrboxen får konstiga värden (felaktig luftmängdmätning eller något felaktigt temperaturvärde) kanske tändningen påverkas, så där kanske man måste säkerställa att tempgivare och LMM jobbar på rätt sätt.
Mvh
/RID

Ok,tack ,får undersöka hur man kollar s[…]

Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju inte […]