Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hilmer skrev:Har du har låtit pumparna gå innan du kollade så att det finns tryck i ledningen?
hm inte jätte tror jag
men asså bilen startade när jag köpte den dok gick den ojämt på tomgång som den gör nu med!
å ja körde till besiktning å runt lite sen börja den hacka å gå dåligt så åkte hem bytte bränslepump (huvudpump) hittade skit i den gamla pumpen

sen ville inte bilen start men efter ett tag gick den igång å tog en sväng då dog den när jag gasa fult
när ja kollade trycket vet ja inte om jag lät pumparna gå ett par gånger innan
ska pröva nu igen men va säger du låta pumparna gå en 4-5 gånger sen dra på starten??
kan de va så att soppan rinner tillbaka i tanken å isf varför :O ska de sitta en bakventil någonstans??
245an skrev:
Hilmer skrev:Har du har låtit pumparna gå innan du kollade så att det finns tryck i ledningen?
hm inte jätte tror jag
men asså bilen startade när jag köpte den dok gick den ojämt på tomgång som den gör nu med!
å ja körde till besiktning å runt lite sen börja den hacka å gå dåligt så åkte hem bytte bränslepump (huvudpump) hittade skit i den gamla pumpen

sen ville inte bilen start men efter ett tag gick den igång å tog en sväng då dog den när jag gasa fult
när ja kollade trycket vet ja inte om jag lät pumparna gå ett par gånger innan
ska pröva nu igen men va säger du låta pumparna gå en 4-5 gånger sen dra på starten??
kan de va så att soppan rinner tillbaka i tanken å isf varför :O ska de sitta en bakventil någonstans??
Har du monterat rätt pump, avsedd för k-jet?
Backventilen spelar egentligen mindre roll, är den ur funktion så tar det bara några sekunder extra vid kallstart.
Rådlös skrev:Nu vet jag inte säkert hur det är på din bil, men på modernare bilar finns det en Schraederventil på fuelrailen. Där kan du sätta en manometer. Kolla upp detta.
Schraederventil = En sådan ventil som sitter på däcken. Samma gängor.
finns ingen fuelraile på denna motorn det är ju b23e
på typ b230 vet jag att man kan koppla in en sån
Bild

Uploaded with ImageShack.us

pappa misstänker att denna här har något att göra med att den "bygger upp" ett tryck i bräslesystemet å att de kan va därför bilen inte startar
hans tanke va att soppan går från tank till en pump vidare till motorn där denna sitter å gör ett motstånd viss soppa till tanken å viss soppa till spridarna

va har denna grej för funktin å är det som han säger? :)
hej hej igen ;)
nu har jag löst problemet :D
pumpen som satt där när jag köpte den hade ett filter i inloppet som va fult med skit!!
och den nya pumpen hade fel tryck tror jag !

bytte till den gamla pumpen å rensade filtret å upp med den å bilen startade DIREKT dok går den fortfaranade ojämt när den e kall :(
245an skrev:hej hej igen ;)
pumpen som satt där när jag köpte den hade ett filter i inloppet som va fult med skit!!

bytte till den gamla pumpen å rensade filtret å upp med den å bilen startade DIREKT dok går den fortfaranade ojämt när den e kall :(
Skönt att det löste sig :)
Ett vanligt fenomen att dom går lite ojämt på tomgång, speciellt kalla.
Hilmer skrev:
245an skrev:hej hej igen ;)

Skönt att det löste sig :)
Ett vanligt fenomen att dom går lite ojämt på tomgång, speciellt kalla.
aa de va änna gött :D

men skulle vilja ha den att gå rent när den e kall
tack för allas hjälp
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]