Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av villa69
Jag har problem med min överväxel. Ibland är det svårt att få i den och ibland helt omöjligt. Att få ur den är inga problem. Jag har testat att koppla förbi knappen på växelspaken men det hjälpte inte. Finns det någon som har pejl på detta.
Användarvisningsbild
av olafixar
Hade liknande problem med min 245 speciellt vid kall väderlek?!?!?! jag bytte reläet och efter det så fungerade överväxeln problemfritt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kabeln till knappen går ofta av nedanför spaken under damasken.
Glappigt relä är inte helt ovanligt heller.
Kolla kolla kontaktstycket på lådan med.
av Tomba
När du blivit säker på att det inte är nåt elektriskt fel på lådan så
kan det vara kolvarna som trycker i överväxeln som läcker olja.

Det sitter två små kolvar med o-ringar på de kostar c:a 10 Kr. styck. (o-ringarna )

är det det felet så märks det genom att växeln hoppar ur efter en stunds körning
och efter ett tag allt oftare till att till slut inte fungera längre.
Användarvisningsbild
av Crille
Öppna reläet och löd om lödningarna till den stora kondensatorn.
Det borde hjälpa.
Användarvisningsbild
av olafixar
Tomba skrev:När du blivit säker på att det inte är nåt elektriskt fel på lådan så kan det vara kolvarna som trycker i överväxeln som läcker olja.

Det sitter två små kolvar med o-ringar på de kostar c:a 10 Kr. styck. (o-ringarna)
Är den någon som vet om det är svårt att byta dessa o-ringar...har nämligen samma fel på min nya/gamla 745 (B) Måste man demontera hela växellådan eller???

Bild
Användarvisningsbild
av olafixar
...eller kommer man åt grejerna via locket till överväxelns oljesil?
Min överväxel har tydligen fungerat om man överfyllt med olja i växellådan.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Är O-ringarna dåliga går det fortfarande att koppla i Ö-växeln, men den slirar. Känns likadant som när kopplingen slirar.
Användarvisningsbild
av olafixar
Sparkz skrev:Är O-ringarna dåliga går det fortfarande att koppla i Ö-växeln, men den slirar. Känns likadant som när kopplingen slirar.
Det gör det inte på min...bilen har gått 24000mil är det något annat som brukar gå sönder?? Lampan (5) lyser men det händer inget. Förra ägaren sa att den brukar fungera om man överfyller med olja i växellådan.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Motorn av, tändning på, 4:an i, tryck på knappen. Magnetventilen hörs ganska tydligt om man har dörren öppen. Lyser lampan har du ström ut från relät iaf, det är samma stift. Kryp under och titta hur kablarna ser ut där, magnetventilen går sällan sönder.

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]