Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag är ny här. Har en volvo 460 -94 2.0 som inte vill starta.. Det finns en historia bakom det!!

Jag köpte bilen för ett halvår sen.. Då gick den jätte fint och var inga problem med den alls.. Men efter en månad ungeför så började lamdasondslampan lysa till och från inne i bilen (en grön lampa på kontrollparnelen).. så har jag kört resten av tiden (5mån~).. Jag har åkt ca 400 mil med den.. Och lampan börjar lysa ibland, Men kan slocka ibland med.

Nu för några dagar sen skulle jag skjutsa min dotter till dagis.. Startade jätte fint och vi gav oss iväg.. När jag lämnat henne och skulle hem, så ville den inte gå igång.. Startmotorn går , Fick till och med starthjälp av en dagisfröken.. Men den ville sig inte! .. Så jag lämnade den där.. Men återvände senare dit med buss för att försöka igen! Då gick den igång och kunde åka hem.. Men sen dess har den inte startat, Har bytt tändstift idag för att prova. Kollat gnistan. bensin luktar det massor (Nästan lite smällare/krut baktill) så jag undrar om den inte går för fett.. Eller att lamdan är helt trasig?. Katalysatorn?

Det låter som den ska hoppa igång när jag har kört på startmotorn ett tag och sen drar tillbaka nyckeln.. Poffar till en gång typ. Är det någon som varit med om något liknande?

Tackar för svar
Lambdan används inte vid start. Katten ger inte heller startproblem, förutsatt att den inte kollapsat.

Du har antagligen rätt i att motorn får för fet blandning. Därför startade den inte varm och nu inte heller kall. Stiften borde bli sura.

Lambdalampan tyder också på det. Gasen i botten och gnugga kan hjälpa. Tyvärr har jag ingen aning om hur bränsletillförseln på din bil fungerar men om det var fel på en spridare borde väl de andra cylindrarna tända till.

Kan det vara så att gnistan på stiften är för svag av ngn anledning?
av umekille
Skulle vid en snabbgranskning tro på tändningslåset...
Ta ett gammalt stift och sätt det i en av kablarna och
håll det mot jord när någon kör starten...du skall ha gnista då.
får du bara gnista när du släpper nyckeln i körläge är bottenplattan
slut på tändlåset.
Ett annat fel som kan uppstå är om lindningen i tändspolen har spruckit
då går den isär när tändspolen blir varm och får ingen ström igenom den.
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]