Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#711523
Läser just nu manualen (V70 MY07):

För att undvika explosionsrisk rekommenderar
vi att du gör precis så här:
– Vrid startnyckeln till 0-läge.
– Se till att hjälpstartbatteriet har 12 V
spänning.
– Sitter hjälpstartbatteriet i en annan bil;
stoppa motorn på den och se till att
bilarna inte kommer åt varandra.
– Sätt dit den röda kabeln mellan hjälpbatteriets
pluspol (1+) och den röda
anslutningen i din bils motorrum (2+).
Klamman ska fästas i kontaktpunkten som
är placerad under en svart liten lucka med
ett plustecken på. Luckan sitter ihop med
säkringsboxens lock.
– Sätt dit den svarta kabelns ena klamma
på hjälpbatteriets minuspol (3–).
– Sätt dit den andra klamman på den svarta
kabeln på din bil i lyftöglorna (4–).
– Starta motorn på “hjälpbilen”. Låt motorn
gå någon minut med högre tomgång än
normalt, 1500 varv/minut.
– Starta motorn på den bil som har det
urladdade batteriet.
– Ta bort kablarna i omvänd ordning mot
ditsättningen.
OBS! Rubba inte anslutningarna under startförsöket
(risk för gnistbildning).
#711538
Tommty skrev: vill jättegärna se nåt form av bevis av detta?

för jag har startkablat en jäkla massa billar med + till +. - till - och inget har hänt med elektroniken.

Bilar jag har använt:

Passat -12
min 850 -97
Saab 9-5 -06
Herregud.. har du gått igenom så många bilar utan att lyckats snappa upp hur man kopplar startkablar på rätt sätt?!?
Du har haft lite tur att du inte råkat ut för t.ex en batteriexplosion..


http://s1.postimage.org/xykwd0jjz/my13.png
Bild
#711710
Perc skrev: Man kan heller inte bogsera en automatväxlad bil nån längre sträcka om motorn inte går, eftersom det inte finns smörjning i växellådan då.
Det här förstår jag inte? Neutral växel på en automat bör väl vara samma som neutral på en manuell?

Hur lång sträcka är isf ok?
#711729
Fahlekorv skrev:
Perc skrev: Man kan heller inte bogsera en automatväxlad bil nån längre sträcka om motorn inte går, eftersom det inte finns smörjning i växellådan då.
Det här förstår jag inte? Neutral växel på en automat bör väl vara samma som neutral på en manuell?

Hur lång sträcka är isf ok?
En manuell låda har ingen oljepump till skillnad från en automat.
Med andra ord smörjs en manuell lika bra oavsett om man rullar eller kör.
#711746
Lucif3r skrev:
Sunschreem skrev:har man slutsteg så är risken stooor att du skjuter säkringen.

Har då aldrig jag gjort, varken när jag hjälpt andra att starta eller fått hjälp. Jag hade 2 modell bättre slutsteg i 945an, med en lite för liten säkring vid batteriet (skjöt säkringen när man drog på lite :p ).

Och jag har varit med om att ha skjutit över 10 st ;) Varje gång när man kört pol ttill pol, men slutade efter att JAg kopplade istället för killen som hade den urladdade bilen
#711861
joel80 skrev:
Tommty skrev: vill jättegärna se nåt form av bevis av detta?

för jag har startkablat en jäkla massa billar med + till +. - till - och inget har hänt med elektroniken.

Bilar jag har använt:

Passat -12
min 850 -97
Saab 9-5 -06
Herregud.. har du gått igenom så många bilar utan att lyckats snappa upp hur man kopplar startkablar på rätt sätt?!?
Du har haft lite tur att du inte råkat ut för t.ex en batteriexplosion..


jag kopplar alltid + till +, - till - och har aldrig sprängt ett batteri. inte ens när vi matade på 24 volt för att få igång en gammal mb 240D som var slut. bara man sätter plus på den bil som har slut ström och sedan plus på hjälpbilen och minusen i samma ordning, för att det bildas knallgas när man laddar ur ett batteri också och då är risken störst om man börjar gnistra med kablarna på det tomma batteriet
Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]