Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Jag har en 1.4 TSI DSG och är supernöjd hittills. Visst är det 90hk mindre än min gamla V70N 2.5T, men det är åtskilliga hundra kilo mindre bil att släpa omkring på också och så har man ingen geartronic som slirar bort effekten.

Driftsäkerheten kan jag dock inte uttala mig om, bilen har gått så lite. Körbarheten är bättre än nån annan automat jag kört till dags dato, men visst kräver det viss tillvänjning... särskilt vid parkeringsmanövrering. I den situationen saknar jag en konstant drivande automatlåda istället för en robotkoppling som försöker vara mig till lags. Tänker dock på det mindre och mindre halt iden, man blir ju van.

DSG7 förnyades för övrigt 2011, nytt kopplingspaket. Vad som skiljer vet jag dock inte.
Användarvisningsbild
av Jorglund
Innan jag skaffade min nuvarande bil så köpte jag en Golf variant 2011 med 1,4 TSI 160 och DSG låda. Detta var mitt största misstag till bilköp jag gjort och hade den i ca 1 år. Har kört med "riktig" automat i 10 år och tänkte att DSG verkade bra, åtminstone på papperet. Men att dra husvagn och till vardagskörning var det inget vidare med finlir känslan. Vid körning i kö och uppförslut så fick jag känslan att någon skulle släppa upp kopplingen åt mig och det alldeles för fort ibland och ibland alldeles för sent. Jag hade inte kontrollen riktigt jämfört med en vanlig automat låda. Där släpper jag bara på bromsen sedan kan jag med hjälp av gasen själv med direkt respons reglera kraften till hjulen. Fattar någon hur jag menar ? :shock:
Vid normal landsvägskörning fungerar DSG fint och mjukt dock. Mitt nästa bilval vill jag ha en AWD och hade tänkt mig en Xc 70 då den har en riktig automat men har även kikat lite på Passaten, men den går bort eftersom den har DSG.
Det som talar mot Xc är ju gen5 på AWD, så jag har tyvärr ingen solklar bil längre när jag skall byta nästa år.
Har faktiskt funderat på en Touareg som har 8 stegad automat och en bra AWD. ??:-/
..jl
av perhall
Touareg tror jag är ett utmärkt val om man har råd (och inte en miniparkeringsplats): prisvärd för vad den ger, även lilla motorn (204 hk) räcker bra, rymlig, mycket bekväm, snygg, bra framkomlighet... och bra paketerbjudanden. Inte jättemycket dyrare än en XC70 D5 med motsvarande utr.
PH
Användarvisningsbild
av Jorglund
perhall skrev:Touareg tror jag är ett utmärkt val om man har råd (och inte en miniparkeringsplats): prisvärd för vad den ger, även lilla motorn (204 hk) räcker bra, rymlig, mycket bekväm, snygg, bra framkomlighet... och bra paketerbjudanden. Inte jättemycket dyrare än en XC70 D5 med motsvarande utr.
PH
Jag specade upp en d5 och den hamnade på ca 495kkr med önskvärda pkt och en Touareg blev ca 625kkr så den är ju bra mkt dyrare men är ju inte riktigt jämförbar med xc70 igentligen, men som du beskrev så är den "prisvärd" jmf BMW x5 etc. Men min hjärna och hjärta säger mig att xc70 är förmodligen det mest förnuftiga, fast jag kanske ska unna mig en onödig bil ngn gång i livet då jag för tillfället skulle ha råd med den. Men min poäng var att det är trist att det är svårt att få tag på bilar för vettig peng med äkta automat och bra AWD.
av perhall
Jorglund skrev:
perhall skrev:Touareg tror jag är ett utmärkt val om man har råd (och inte en miniparkeringsplats): prisvärd för vad den ger, även lilla motorn (204 hk) räcker bra, rymlig, mycket bekväm, snygg, bra framkomlighet... och bra paketerbjudanden. Inte jättemycket dyrare än en XC70 D5 med motsvarande utr.
PH
Jag specade upp en d5 och den hamnade på ca 495kkr med önskvärda pkt och en Touareg blev ca 625kkr så den är ju bra mkt dyrare men är ju inte riktigt jämförbar med xc70 igentligen, men som du beskrev så är den "prisvärd" jmf BMW x5 etc. Men min hjärna och hjärta säger mig att xc70 är förmodligen det mest förnuftiga, fast jag kanske ska unna mig en onödig bil ngn gång i livet då jag för tillfället skulle ha råd med den. Men min poäng var att det är trist att det är svårt att få tag på bilar för vettig peng med äkta automat och bra AWD.
Ah, det skiljer så mycket. Kollade just lite också och som vanligt tar det evighet att ta sig fram i VW:s ingenjörsstyrda konfigurator. Såg att de har tagit bort 204 hk som var markant billigare, nu är 245 hk den billigaste (eller 280 hk bensin utan turbo som nog inte många köper...). De som funderar på en XC90 D5 som ju börjar kring 500 borde kanske kolla på en Touareg, inte så mycket dyrare men mycket modernare./PH
av mattish
Tre sorters DSG finns i VW-världen. (Kanske någon mer, men då är det till touareg eller andra sånna stora bilar)
DSG7 - Torrkoppling till bilar med klena motorer, tror det är upp till 250Nm. Sitter i Passat 1,4TSI (gasbilen bla.) och är den som är ganska mkt problem med.
DSG6 - Våtkoppling till bilar med starkare motorer, upp till 350Nm. Det är denna som sitter i passaten med TDI! Jag hade denna och fick byta svänghjulet på den för det separerade med oljud som följd!
DSG7 - (Ny) låda som tål över 500Nm. Kommer väl till nästa passat. Sitter i tiguan m.fl.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jorglund skrev: Har faktiskt funderat på en Touareg som har 8 stegad automat och en bra AWD. ??:-/
Med något terrängpaket(?) har väl Touareg också riktig diff-spärr, om jag inte tar fel.
Användarvisningsbild
av Jorglund
mattish skrev: DSG7 - (Ny) låda som tål över 500Nm. Kommer väl till nästa passat. Sitter i tiguan m.fl.
Hoppas att inte det blir DSG på Touaregen då den ger 550Nm :wink:

Nu blev det kanske lite mkt off tropic här men till trådskaparen så kan jag väl säga att eftersom Alltrack har DSG så går den fet bort i min värld 8)
Hellre en halvbra automat i Xc 70 eller möjligen en manuell låda med Haldex gen5 än DSG med tveksam driftsäkerhet och helkass känsla vid finlir med tungt släp på. :roll:
..jl
av Exquattro
Mitt bilval efter många mil i A4Q stod till sist mellan V60D4 AWD och Passaten (då A4 tyvärr blev lite över budgeten). Jag försökte många gånger att acceptera Passaten, körde och testade den en hel del men det gick inte bara efter Audin. Fick sen låna en Volvo för ett dygn där jag trivdes hyfsat bra och efter det gick jag direkt till VW för att testa Passaten ytterligare en gång. Det som slog mig med en gång var ljudbilden i bilen som är helt annorlunda(högre) än Volvo vilken störde mig och DSG-lådan som jag inte riktigt tycker om + att jag upplever Passaten "steril" på nåt oförklarligt sätt. Volvon känns klart mer ombonad och ett mycket trevligare val åtminstone för min del. Har en bekant som kört sin period på 12000 mil i Passat R med 4-motion o DSG och är mer än nöjd, det enda hittills som är åtgärdat är en parkeringsljuslampa. Han kör väldigt mycket o långt med tung husvagn och det funkar tydligen utmärkt med automaten, dock växlar han den ofta manuellt. Har har beställt en likadan igen och förutsätter att den innehåller Haldex 4 annars...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13
V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]