245an skrev:Volvo264GLE skrev:Jag har besiktigat bil (240 -88) med trasig katalysator.
Jag har fått för mig att har man katt -87 kan man ta bort den, katt -88 måste finnas där men behöver inte fungera medan (CO-halten måste vara okej dock) -89 och framåt skall både ha en befinlig och fungerande katt.
så har jag hört att de ska va
men nu e det ju så att dom på besiktiningen vet ju inte va du har för värden innan katten så dom vet ju inte om den funkar alltså behöver inte katten funka MEN den ska sitta där å klara avgasvärdena ;)
sen om man absolut inte vill ha den men måste ha den så kan man slå ett rör rakt igenom katten å sätta upp
Vet ej riktigt vad som gäller före -88 års modell. Jag har en (visserligen en 745-a) -88B (det finns ju både -88A och -88B) . Den är egentligen en -89-a som är såld före årsskiftet 88 - 89, och på den gäller "dom gamla" avgasregrerna (max 3,5 CO-halt). Dock måste kaklysatorn vara kvar, och dom kollar "bara" CO-värdet. Du kan ta bort innehållet i katen utan problem (dom rekomenderade mig att göra det). -87-an vi pratar om här ovan är kanske en "tidig" -88-a? Alltså tillverkad före årsskiftet 87 - 88? Det finns ju -87-or utan kat också. Men som sagt, max 3,5 CO är det enda som gäller till och med -88B. På en -88B
måste katten sitta kvar, -88A vet jag inte men ring Bilprovningen och fråga.
Mvh
Lennart