NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av combato
#711652
Pro's,

Funderar på att köpa en v50 av årsmodell 2008 eller nyare. Polaren sa att många tycker att v50'n är kass, men jag tycker att den är okay dom gångerna jag haft den som hyrbil, fast lite tråkig kanske.

Har riktat in mig på en diesel 1,6D Drive, 2.0D, eller en D5'a. Vilken är att föredra och vad är det jg bör tänka på, vilka fel skall jag leta efter när jag köper begagnat privat?
Har aldrig haft en diesel tidigare utan har alltid kört bensinare det enda jag frågat säljarna om är komplett service bok och om dom bytt partikel filter.

Är mycket tacksam för eran hjälp!
av xerys2012
#711716
Beror väl lite på om du tänker på ekonomi... Patrikelfiltret bör du ha i åtanke då vissa motoralternativ inte är lika kostsamma. Eller det kanske va aditiv jag tänker på. Dyrt som satan och kan undvikas. Tror 1,6d behöver sånt. Klev själv över till dieselträset för dryga månaden sen och det är en mycket behaglig resa :)

Men kolla upp lite trådar som finns här på forumet om servicekostnader. Skiljer en hel del samt vid vilka service den stora smällen kommer. 12000 mila blir en dyr historia...
Användarvisningsbild
av StringerBell
#711719
D4:an

Nästan lika stark som D5 men betydligt snålare, speciellt om vi jämför automater.
av Lövet
#711734
Både 1.6D (drive) och 2.0D har filter som ska bytas och additiv som ska fyllas. Eftersom de dessutom inte är alls lika snåla som på papperet (exempelvis skiljde det 7cl mellan D2 och D5 när Auto Motor Sport testade) så röstar jag definitivt på D5 (eller efterträdarna D3 och D4)
Användarvisningsbild
av StringerBell
#711743
StringerBell skrev:D4:an

Nästan lika stark som D5 men betydligt snålare, speciellt om vi jämför automater.
... en manuell D5:a är hyffsat snål och kan med Volvos sanktion optimeras till 205HK/450NM med Polestar. Gäller MY09/10 och nästan alla MY08.

Så: D4 eller manuell D5 är mitt förslag.
Användarvisningsbild
av combato
#711759
Tack för era svar. Glömde skriva att jag har en budget på 120 000:- vilket är max.
Är mest intresserad av 2.0D eller D5, men är det någon skillnad i pris på partikelfilter byte på dessa?

Någon som har eller har haft en 2.0D som gjort 12.000 milaservice och vet vad en går på?
Vad är "Additiv" för något? Ser att några har skrivit att detta skall fyllas...
av Lövet
#711760
12.000 mila service på 2.0D ligger enligt andra trådar mellan 12-15 tusen kronor: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&p=644747, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&p=251934
Användarvisningsbild
av combato
#711762
andreas_lofgren skrev:12.000 mila service på 2.0D ligger enligt andra trådar mellan 12-15 tusen kronor: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&p=644747, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&p=251934
Tack. Vad är Additiv för något som skall fyllas då? Har sett att några benämner detta.
Och vad menas med MY08, MY09 osv... är det årsmodellerna eller vad står det för?
Service Subaru XV

Ja olja är väldigt dyrt. Samma olja (Mob[…]

Alright, men har fortf inte hittat ett enda lar ti[…]

Snarare så ökar bilens förbrukning[…]

Clips till dörrlist v90

Du kanske kan besöka valfri Volvo-anlägg[…]