Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Esarp
Tjenare har en V70 -01a som SRS lampan lyser på och fått förklrat för mig att det började efter att förra ägaren dammsug under höger stolen fram.
var inne på en volvo verkstad och fixade en sak och då provade vi att släcka den via vida men den va där igen.
På Volvo sa man att det mkt väl kunde vara för att han råkat komma åt någon kabel ek kontakt under sätet som den har börjat varna.
Har själv nu införskaffat vida och provade idag att nollställa kodenoch att med att dra stolen fram och tillbaka och luta den, känna på kontakterna under den men allt verkade sitta som de skulle.

det står srs-0044 sidokrockkudde höger fram För hög resistans

Någon som råkat ut för liknande problem som mig och kanske funnnit en lösning på de? annars får de blir att åka in till volvo men då blir de dyrt
Senast redigerad av 1 Esarp, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
Uppfinningsrikedomen när det gäller att slå blå dunster i ögonen på folk finner inga gränser ibland.
En hackande motor beror på en "motortvätt", och nu detta.
Det blir nog till att göra ett litet besök hos Volvo.

fotnot. Dam= Kvinna, Damm= Ludd och skräp
Användarvisningsbild
av Esarp
My bad, dammsugning manade jag ju så klart...
av Jonas_latt
Har faktiskt varit med om precis samma sak.en kompis städa bilen och srs lampan hade tänds efter.
Men lite lite sökande med vida så hitta vi att felet. Men då va det bara glapp. Vi koppla ur och i en kontakt under sätet sen släckte vi lampan med vida så funkade det igen.

Så in med datorn igen och kolla vad den rekommenderar att du ska börja felsöka.
Användarvisningsbild
av Esarp
Ah kan det vara så enkelt som att bara dra ut kontakten och sätta ihop den igen och sedan nollställa?
Vet du vilken kontakt de va? typ vart den sitter? har kollat med ficklampa under sätet och sett att der sitter en svart låda under sätet som de går en svart och minst en orange kabel till.
Användarvisningsbild
av Esarp
Då bor de bara att vara att lokalisera vart kontakten sitter och dra ut den och sedan sätta iden igen och nollställasystemet. Vet någon vart kontakten sitter? på den svarta lådan under sätet el i väggen el i golvet vid B stolpen?
av Jonas_latt
Kan tyvärr inte säga vilken kabel det är för jag höll på med vida och då kom det upp att man skulle pröva koppla ut och i kabeln igen. Så ägaren till bilen gjorde det. Så prövade jag och nolla så gick det.

Men vet hur säker du e på vida men vida talar ofta om vilken kabel det är och hur man ska börja felsöka
Användarvisningsbild
av greeeken
Den sitter UNDER stolen.
Svart "låda" som du säger. Går in masssa kablar där bla värme till stolen. Där har du oxå SRS kabeln som är orange. Kolla på den noga den kan vara skavd efter alla år när man flyttat fram o tebax på stolen. Kan även vara kabeln till bälteslåset . Den kabeln är svart o går under stolen till bälteslåset. In o ut bed kablarna o sen reader akoderna. Har du tur så är det löst.
Kom bar adock ihåg att göra bilen strömlös i minst 10 min innan du leker med SRS systemet.

När du är klar så in med nyckeln vrid om till läge två o SEN kopplar du tillbaka batteriet.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]