Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bame skrev:Skillnaden mellan D4 och D5 är att D5 har dubbelturbo. http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx

/Micke
2-hjulsdriven D4 är en 2-liters maskin med ett turboaggr. 4-hjulsdriven D4 (awd) ÄR en D5 som är fabriksstrypt till motsvarande hk som den "lilla" 2-liters motorn.

Min säljare på volvo påstod att en av anl till att det blev såhär är/var att norrlänningarna klaga järnet på att man var tvungen att köpa en D5:a för att få 4-hjulsdriven diesel. Tydligen hade Volvo inte tänkt erbjuda D4 med awd, men efter tjat från återförsäljare och kunder i norr bestämde man sig för att ta en D5 awd, strypa till 163hk och sänka priset. Billigare än att anpassa 2-liters motorn till ny drivlina antar jag.

Förstår att D5 awd ägare inte tycker detta är världens roligaste då dom faktiskt betalat för att få den stora motorn med bla dubbelturbo, men så är det iaf. Dom kan ju trösta sig med att D4 awd ägare även måste köpa till optimerad programvara från bsr, Rica eller likn för att skrämma upp effekten till
D5-nivå eller högre. Själv köpte jag RICAS 245hp mjukvara och fick då även dom 2 lägre stegen med på köpet (215hp och 230hp) 215hp kallar dom för OEM och sticker inte under stol med att det är en original D5 mjukvara från Volvo.
Bame skrev:Skillnaden mellan D4 och D5 är att D5 har dubbelturbo. http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx

/Micke
Står ju förresten precis i den länken du hänvisar till!

V60 D4 AWDV60 D5 (215 hk) MILJÖBIL (man.), V60 D5 AWD (215 hk) & (163 hk)
Högpresterande 2,4-liters femcylindriga turbodieslar
Sekventiell dubbelturbo för enastående kraft genom hela varvtalsområdet
Max vridmoment 420 Nm (manuell och D4 AWD) eller 440 Nm (D5/D5 AWD Geartronic) från 1500–3000 v/min
Snabb och komfortabel respons
Överlägsen bränsleekonomi
Motorbromskraftåtervinning
Start/Stopp-teknik (D5 manuell)
D5: Sexväxlad manuell växellåda eller sexstegad Geartronic automatlåda med sportläge. D5 AWD/D4 AWD: Sexstegad Geartronic med sportläge
För D5 manuell gäller 5 års befrielse från fordonsskatt
Skulle vara intressant att veta hur stor skillnad det är i prestanda mellan original och Rica. När jag hade min XC60 D5 R-design Polestar (225/460) jämförde jag med en XC60 D3 awd (samma som D4 awd nu) Rica (245/520) och skillanden var minimal!

Skulle även vara kul att jämföra med min T6 awd Polestar!
XC90_Executive skrev:Skulle vara intressant att veta hur stor skillnad det är i prestanda mellan original och Rica. När jag hade min XC60 D5 R-design Polestar (225/460) jämförde jag med en XC60 D3 awd (samma som D4 awd nu) Rica (245/520) och skillanden var minimal!

Du menar att skillnaden mellan din D5 polestar och en D3 awd RICA var minimal? Tja... Det kan säkert stämma, det skiljer ju bara 15hp så det kanske inte märks jättemycket.

Jag testade en manuell V60 D5 polestar (utan awd) innan jag beställde min. Nu gick där ju ett par månader efter testkörningen innan jag fick min men det känns som att min awd med automat och 245hp går i princip som den manuella D5 polestar jag testa.

Tror dom där 15 extra hästarna äts upp av automatlådan och haldex kopplingen.
XC90_Executive skrev:Skulle vara intressant att veta hur stor skillnad det är i prestanda mellan original och Rica. När jag hade min XC60 D5 R-design Polestar (225/460) jämförde jag med en XC60 D3 awd (samma som D4 awd nu) Rica (245/520) och skillanden var minimal!

Var din XC60 D5 awd eller 2hjuls driven?

både awd och Automat (iaf geartronic) berövar bilen på några hästar.

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]