Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
De flesta problemen med DSG uppstår på de bilar som har DSG med torrkoppling. Det gäller småmotorerna inklusive 1.4TSI. 2.0TDI har dock våtkopplad DSG som håller mycket bättre.
av llesrof
andreas_lofgren skrev:De flesta problemen med DSG uppstår på de bilar som har DSG med torrkoppling. Det gäller småmotorerna inklusive 1.4TSI. 2.0TDI har dock våtkopplad DSG som håller mycket bättre.
DSG7-lådan har väl våtkoppling? Kompisen har en Passat 1,4TSI -10 som enligt honom har våtkoppling.
Användarvisningsbild
av Perc
Nä, DSG7 har torrkoppling. Eller så finns det flera.

Och jag har hört precis tvärtom, att det är bilar med våtkoppling som har problemen och att den nyare sjuväxlade fungerar bra. :)

DSG7 förbättrades för övrigt litegrann mitt under 2011 nån gång. Nytt kopplingspaket. Exakt vad som skiljer vet jag inte.

KalleH skrev:Enligt folket på passatforumet är det GEN 4 i alla Passater än så länge. Är det bara Volvo som använder GEN 5 i dagsläget?
4Motion är misstänksamt billigt till nya Golfen iallafall. Gissar att det innebär att den har gen5.
av Lövet
av perhall
Finns massor på ViBilägare också om DSG-lådorna... man kan väl allmänt säga att alla lådor som inte är ren automat eller ren manuell under årens lopp råkat ut för en massa tekniska problem (Porsches halvautomater är möjligen undantagna, de har jag inte hört något om): Mercas (kring 2002 - fanns i nya E-klass då men är extremt ovanlig), BMW:s kring 2005 o framåt, Saabs... (fanns i 900 på 90-talet...).
PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Just det, Saab hade ju en manuell låda där man inte behövde trampa ner kopplingen. Den försvann fort, och det kanske var lika bra...
av perhall
Fanns ju VW 1602 Variant med halvaut också...
summa summarum: nästan alla lådor som inte är aut el manuell har hittills funkat risigt.

Däremot får vi ju hoppas att DSG-lådorna snarthåller, känns lite risky med VAG-produkter eftersom det varit rätt mycket problem med 3-l diesel, DSG-lådor, TSI-motorer...

BMW:s nya 8-stegade automat är grym, hoppas den håller..
PH
Användarvisningsbild
av Waterlily
perhall skrev:
...klipp...

BMW:s nya 8-stegade automat är grym, hoppas den håller..
PH
Lite OT (får ni stå ut med):

Det hoppas jag också. Dock tycker jag att det är lite för stort steg mellan 1:an och 2:an. Ibland känns det lite ryckigt då man rullar omkring i låg fart och den växlar mellan 1:an och 2:an. Speciellt om man inte accelererar så kraftigt, dvs kör lite gubbigt och mesigt.

Andra dumheter den (lådan) är behäftad med är att man kan inte lägga i friläge (Neutral) om motorn står stilla. Att försöka rulla bilen utan att starta motorn låter sig inte göras. Sen gormar informations-displejjen om jag glömmer att lägga i P-läget innan jag stannar motorn trots att jag har lagt i P-bromsen. Herre Gud, det är väl jag som bestämmer (än så länge hoppas jag).

Trots att jag för närvarande inte rattar Volvo har jag fortfarande ett hjärta som klappar för märket. Därför besöker jag detta forum regelbundet och läser allt tänkvärt som ni andra bidrar med. God fortsättning på er alla.

/Näckrosen.
av Lövet
Ja BMW har nog världens mest tillkrånglade sätt att lägga i N numera. Helt omöjligt att lägga i N utan att först starta bilen. Vansinne.

Tillbaka till DSG så hoppas jag att problemen är mindre numera eftersom de sitter i nästan varenda bil numera. Min bild av problemet är dock att det mest är 1.4TSI åkande taxiägare som får problem samt folk som har en förmåga att konstant köra med släp. Hoppas den bilden inte är alltför missvisande. Ingen "normal" människa jag känner har råkat ut för DSG problem.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]