Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robertson
Min regnsensor anser jag vara för känslig. Hade den alltid på okänsligaste inställningen och det fungerade för det mesta. Nu har jag inte använt torkarna alls på länge då jag har låtit behandla vindrutan.
Om man går in i "My Car" och "Drive" i menyn så ser man väl vilken parameter som inte är uppfylld?

Nu såhär på vintern är det ofta att klimatanläggningen tycker att temperaturen i kupén är för dålig och påtvingar motorstart. Och det gå ganska snabbt.

Växelspaken har inget med det att göra dock, det kan du glömma. Bara gaspedal & kopplingspedal som startar.
andreas 80 skrev:Om man går in i "My Car" och "Drive" i menyn så ser man väl vilken parameter som inte är uppfylld?
Nja, det enda man ser i denna menyn är om funktionen är aktiv eller inte och det ser man ju redan på DRIVe-knappen.
andreas 80 skrev:Nu såhär på vintern är det ofta att klimatanläggningen tycker att temperaturen i kupén är för dålig och påtvingar motorstart. Och det gå ganska snabbt.
Som sagt, när man implementerar en sån här funktion så måste man använda sig av en hysteres på alla ingående parametrar för att det sa bli bra. Om det nu skulle vara så att temperaturen i kupén ligger så nära gränsen för att förbjuda start/stop att den hinner sjunka under gränsen på mindre än en sekund så skulle man naturligtvis inte ha stannat motorn utan inhiberat funktionen tills kupén har blivit ordentligt varm. Jag kommer bråka med Volvo om detta så de fixar till det, för så svårt kan det inte vara!
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Jag tar mig friheten att återuppväcka denna gamla tråd, då min bil, efter 2 år och 3000 körda mil fortfarande uppvisar samma skumma beteende. Jag har vid varje verkstadsbesök sedan bilen var ny påtalat problemet och verkstaden har alltid hållit med mig om att det inte skall vara så men menat att "en kommande uppgradering av motorprogramvaran sannolikt kommer avlägsna denna bugg". Efter att nyligen ha haft bilen inne på 3000-milaservice inkluderande just en uppgradering av motormjukvaran kan jag konstatera att buggen kvarstår. Den gör sig givetvis oftare påmind under den här tiden på året, då temperaturen ofta ligger runt nollgraderstrecket - i alla fall på mina breddgrader.

Det är för mig obegripligt att Volvo, nästan 3 år efter lanseringen av T3-motorn, fortfarande inte har rättat till detta! Jag minns tydligt hur mycket man vid lanseringen skröt om start/stop-teknikens förträfflighet med avseende på bränsleförbrukningen. Sedan dess har det varit väldigt tyst om det. Var funktionen bara en säljgimmick som man sedan inte har brytt sig om att underhålla? Kan det vara så att jag tillhör en minoritet av förare som har för vana att lägga i friläge vid rödljus och som därmed uppmärksammat buggen? Min servicetekniker på verkstaden, som själv kör en bil med start/stop, erkände att han själv aldrig brukar lägga i friläge vid den här typen av korta stopp och därför inte har tänkt på det felaktiga beteendet.

Det vore intressant att höra lite reflektioner från andra "eco driver wannabes" om detta.
Jag har en s60 T3 -12 med start stop och den beter sig precis likadant som din. Jag märker att när motorn inte har kommit upp i arbetstemperatur och start stop'en går in så startar den efter nån sekund av sig själv. Däremot när motorn är uppe i arbetstemp så funkar start stop som vanligt igen. Det är inget fel utan så har det varit hela tiden.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Bonlo skrev:Det är inget fel utan så har det varit hela tiden.
Tack för feedbacken! Då vet jag att det inte bara är min bil som har detta beteendet.

Att det har varit så hela tiden behöver dock inte betyda att det skall/bör vara så. Jag har mycket svårt att tro att någon ingenjör på Volvo medvetet har specat in detta beteende. Man har nog snarare missat att beakta detta användningsfall. Jag hävdar fortfarande, med en dåres envishet, att lite smartare specning av funktionen lätt hade löst problemet. Man borde naturligtvis beakta motorns arbetstemperatur, tillsammans med övriga ingående parametrar, INNAN man tillåter start/stop-funktionaliteten att stoppa motorn.

Om Volvo nu inte kan/vill fixa till grundproblemet hade det i alla fall varit välkommet om man via bilens menysystem kunde ställa in om start/stop-funktionen skall gå att aktivera automatiskt i början av en körcykel. Som jag förstått det ingår lite annat än start/stop i DrivE så man kanske inte vill stänga av allt detta med knappen i centerstacken.
Senast redigerad av 1 ulf_gbg, redigerad totalt 0 gånger.
av Koloss
Mitt problem med s/s är att motorn inte stannar överhuvudtaget nu på vintern. Med bilen konstant stående i varmgarage, med ordentlig varmkörning, uppnådd kupevärme så klagar den över för låg yttertemp, även om det bara är 0 grader.

Varför skulle inte motorn klara av att stanna de 30 sek ett ungefärligt rödljustopp innebär? Oerhört dåligt programmerade parametrar av volvo.
Har varit fel i lite koder när man tar bort autobakrutetorkaren så ändras en parameter så inte S/S startar pga att "batteriet laddas" men det har kommit en ny programvara som löser det (ska få den nu till servicen).
Det står att batteriet laddas hela tiden i menyn för S/S och borde stå för allt annat som hindrar att det ska fungera.

Mvh
Per
Efter att för x:te gången i ordning påpekat problemet med Start/Stop i samband med ett verkstadsbesök hängde teknikern med ut i min bil och fick uppleva det själv. Han hade inte sett detta tidigare, men höll med mig om att det givetvis inte skall fungera så. Efter att han gjort lite efterforskningar på Volvos utvecklingsavdelning visade det sig att man är medvetna om problemet, men ännu inte (efter drygt 3 år) har någon lösning framme. Tydligen har problemet en koppling till det elektriskt drivna PTC-element som värmer kupén. Detta element drar mycket ström, vilket är förklaringen till varför motorn måste vara igång och generera ström. Detta argaument kan jag köpa, men den stora frågan är varför mjukvaran inte kan lista ut detta INNAN den stoppar motorn. Det är det de måste lösa ut.

Återstår nu att se hur lång tid det tar att hitta en lösning...

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]