Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
S/S finns till geartronic med 2,0 liter diesel (D3/D4) varför de inte har det till de större motorerna D5/T6 kan man ju undra :???: Även T5 som har powershift saknar S/S
av Hertsh
Jag stod inför exakt samma val. Valet föll på XC70n framför Alltracken pga några få saker.

XC är väldigt mycket tystare, Passaten för mycket oljud, även med akustikrutorna. Bagageutrymmet är väldigt smalt på Passaten vilket gör den mindre bak. XC är också mycket bekvämare. Baksidan är såklart att Alltrack går att köra mer "aktivt", vilket kan uppskattas såklart.

XC har betydligt mycket högre markfrigång, vilket kan vara viktigt för en del som vill köra AWD. Alltrack är ju inte högre än en vanligt V70.

Bränsleförbrukningen bryr jag mig inte om, eftersom kapitalkostnaden som sådan är den största kostnadsskillnaden. Bryr du dig om detta så kan valet falla på Alltrack.

XC går att få med betydligt mycket mer motorkraft. Det är stor skillnad på min D5 och TDI 170.

Jag är prenumerant på Teknikens Värld sedan många år. Har i flera år varit imponerad lver hur bra VW är (efter att ha läst många test), men jag förstår inte deras kärlek till bilarna efter att ha ptovkört Alltrack/Passat 4 ggr innan valet föll på XC. Mitt hjärta sa XC. Hjärnan hittade inte skälet att välja Alltrack.
av perhall
Ja, det är något med VW-produkter, de är bra men tråkiga. Volvo har mer själ och premiumkänsla, tycker jag. Sen är det ju anmärkningsvärt att Volvos automat ökar förbrukningen med mer än 20 % (6,8 mot 5,6 för D5 AWD).
PH
av Exquattro
Nollzon, jag undrar verkligen om det stämmer att VW skulle ha ändrat Passaten till gen5. Att de har gjort det till den nya plattform som nya Golf, A3 och nya Skodamodeller delar kan säkert stämma, men Passat verkar konstigt. Jag har också frågat om detta vid mitt bilval och då fick jag inget säkert svar om det. De är alldeles för beroende av en bra försäljning av Passaten för att göra en sån förändring mitt i en modellserie. Skulle VW mot förmodan gjort det ändå har de säkert konfigurerat den på bättre sätt än Volvo har gjort. Men, som sagt, kan inte tänka mig det.
av perhall
Isf borde ju inte Volvo heller ha ändrat, för de är ju också mitt i modellcykeln - visserligen aningen tidigare, men det är rätt mycket större serier Passater som produceras på ett år än V/XC70..
PH
av KalleH
Enligt folket på passatforumet är det GEN 4 i alla Passater än så länge. Är det bara Volvo som använder GEN 5 i dagsläget?
av KalleH
Lite märkligt att Volvo fortsätter göra reklam för "Instant traction" på sina AWD modeller, eller de anser att det fortfarande finns?

När det gäller Alltrack bör man nog tänka på alla de problem man hört om som gäller DSG-växellådan, i alla fall om man tänkt ha bilen ett tag. Häckar en del på passatforum och den verkliga förbrukningen på Alltracks ligger ofta högre än min (XC70 D5 AWD MY12 AUT), men det kan ju bero på annan typ av körning så klart. Men där är flera som kör sina 170hk diesel Alltracks på upp mot litern blandat och det har jag inte varit i närheten av ens med dieselvärmaren. Däremot verkar man kunna snålköra Alltrack på lägre siffror än XC70 om man anstränger sig.

Mvh, Kalle.
av Gilbert
Min sambo jobbar inom hemvården och när vi hade "snökaos" här så fick hon och hennes kollegor låna en Alltrack. Den tog sig fram betydligt bättre än de ordinarie Ford Focusar men ingen ville köra den då de tyckte att den bara ville gå rakt fram (understyra)... Inget vidare betyg :???:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]