Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Som Ni säkert känner till så blir det ofta problem med Volvo's Driver information modules (DIM), alltså instrumenthuset. Jag har blivit intresserad (sedan jag själv blev Volvoägare) att studera närmare vad som egentligen händer, och går snett i dem.
Googlar man runt lite så inser man snabbt att det är ett ganska vanligt fel, och symptomen är olika. Allt ifrån att klockan börjar visa felaktiga teckan, falska varningsmeddelanden kring airbag, att mätarhuset dör fullständigt, osv osv
DIM styrs via CAN bussen och samverkar med CEM (central electronic module) - och ett fel i DIM gör att man inte ens kan köra bilen.
Min förhoppning med denna tråd är att vi ska kunna samla ihop nyttig info så vi kanske senare klarar att fixa detta själva via forumet.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Finns ju en del redan. Det är lödningar i kretskortet som gör att det inte blir kontakt och då tänds div varningslampor. Ofta börjar det med klocka och att helljusindikeringen glappar
Användarvisningsbild
av Jackson75
Har man bilder på när man haft ur DIM'en så kan man väl lägga upp dem i denna tråd. Visa i vilka områden som ofta behöver lödas om, t.ex vid spänningsregulatorer eller annat som går varmt.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Är det någon som har en defekt DIM till V70 som man skulle kunna få titta på / köpa billigt för att analysera vilken hårdvara som ingår i DIM'en ?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Det finns firmor som kan uppgradera DIM, då man enligt informationen byter ut microcontrollern till en studdigare typ + att man monterar en liten kylfläns på kapseln. Är det ofta lödningarna till just microcontrollern som brukar vara svaga länken?

Bytte tempgivare igen och även termostat och […]

Det är Service, riktigt bra hanterat av verks[…]

Det kan inte vara lågt bränsletryck de[…]

Lös jord i b230a

Om generatorn sitter på vänster sida om[…]