Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Waizguy
Hej!

Startproblem med gamla Bettan som började för ett tag sen. Det börja med att bilen gick ryckigt och dog så första tanken var att bensinen var slut eftersom bilen var ganska nyligen införskaffad, ej nytankad och såklart fungerar inte tankmätaren. Så i med 15 liter ny fresh benzen och ett nyladdad batteri och tänkte nu jäklar ska vi få igång Bettan, men ack så fel.
Bilen startade vid gnäggande på tändning i ca 30 sek och full gas, med gasen intryckt i ca 30 sek till vägra varvmätaren gå över 2500 varv och bilen gick fruktansvärt ojämnt försökte släppa upp gasen lite med växel i efter ca 30 sek till och då dog den, sen startar den ej mer men startmotorn spinner fortfarande som en katt och de låter som att bilen är mycket nära på att tända vid varje försök. Att den får bensin är det inget snack om när man sitter i bensinångor efter en liten stund, möjligtvis för mycket bensin om nått.
Vad kan annars tänkas vara fel?

Kamrem bytt för 1 år sen / ca 300 mil (kollat att remmen har inte kuggat)
Startmotorn Spinner
Bra batteri
Nya tändkablar / Stift
Generator i bra skick har dock inte kollat kolen men den borde ju gå ändå när den startat?
Bensin får den, möjligtvis för mycket om det skulle ha med bränsle att göra.
Inga trasiga säkringar eller relän, har ej sätt några dåliga jordkablar (vad jag vet)

/// Mvh Waiz
av rd350
Två vanliga fel: Hallgivaren i fördelaren. (finns fram tom. 88a) ger ofta sporadiska fel innan den lägger av helt, lite knepig att byta, enklast att prova med en komplett fördelare. Men det allra vanligaste felet är luftmassemätaren. Koppla av kontaktstycket på denna och prova att starta bilen, går den igång då (kommer att gå risigt) så är luftmassemätaren kass.

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]