Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är volvos egna instruktioner, utlärda vid s80ns intruduktion. Problemet är att dom pratar ofta mot sig själv... Hjälpande bil ska i vilket fall som inte vara igång vid starten, däremot kan man låta den stå på tomgång en stund med kablarna kopplade för att ladda upp det dåliga batteriet.
Man "hör" mycket och vad jag hört är det väl inga problem att hjälpa igång en bil via startkablar om den är kry i övrigt. Frågan är vad som händer med min bil den dagen jag hjälper igång en skitbil med helt uppfuckat elsystem där ingenting är rätt. Kan min bil skadas då? Det känns ju sådär att kabla igång en gammal tjackpundar-Opel, få ett tack för hjälpen och sedan stå där med rasad styrdator eller nått.
rd350 skrev:Sak samma på den...Du har massor av elektronik som kan ta skada inte minst generatorns dioder som verkligen får bekänna färg när starmotorn plötsligt vill ha väldigt många ampere....
Det är ju därför starthjälpen ska ha förhöjd tomgång. Att inte ha ngn bil igång kan vara förödande. Om man inte har busskort.
Det som är mest spännande är att du kanske inte märker att din bil har fått på f-n förän ett långt tag efter pundar-opeln har försvunnit.... Många oförklarliga el-fel är egentligen inte så konstiga!
rd350 skrev:Det är volvos egna instruktioner, utlärda vid s80ns intruduktion. Problemet är att dom pratar ofta mot sig själv... Hjälpande bil ska i vilket fall som inte vara igång vid starten, däremot kan man låta den stå på tomgång en stund med kablarna kopplade för att ladda upp det dåliga batteriet.

Det där låter väldigt konstigt.
Jag har haft ett gäng bilar och i alla instruktioner om starthjälp (även volvo) står det väldigt tydligt att hjälpbilen ska vara avstängd när man kopplar, men sen startas, gå några minuter, gärna med lite gas så varvtalet höjs, och sen ska man starta den bil man försöker få igång.
Aldrig läst något om att man skulle stänga av den bil som hjälper.

Om du har någon manual eller något som säger annorlunda får du gärna länka en PDF, scanna eller fota, eller på annat sätt lägga upp så man får läsa själv. Låter annars som att du fått felaktiga instruktioner på kursen...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]