Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan tänkte mäta upp så jag har ström till vindrutetorkarmotorn. Nån som vet vilka av de fyra kablarna som ska ha ström? Finns ju brun, blå, grön och gul. Samt en svart som hänger löst bredvid (inte ansluten till fyrstiftskontakten). Det är väl jord, sitter ju skruvad i karossen. Hur är det med dom andra, nån som ska ha konstantström?

En liten beskrivning över hur det ska vara med elen på dom hade vart toppen.

Typ
Brun- Intervall
Blå- Normalfart osv?
Gör rent jordpunkterna vid innerskärmen vid höger och vänster strålkastare.Spruta olja på dem jordpunkterna då de har med torkarna att göra också.
Eller dra en ny jordkabel och se om det hjälper. Annars......
http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/index.html
Klicka på 940 och scrolla ner sedan till front wipers and washer circut eller vad det heter. Vet ej dock om detta hjälper dig.
http://www.matthewsvolvosite.com/downlo ... iagram.pdf
Klicka längst ner på alphabetical index och sen scrollar du uppåt tills du kommer till torkarna (windshield wash wipe).
Jag har också problem med torkarmotorn i min 740. Det kommer spolarvätska ur hålen med det finns inget tryck. Sen så lyser vänster framlykta svagt, och även vänster blinkers när jag har halvljus på och blinkar. Det blinkar svagt och turas om mellan parkeringsljuset och blinkersen, men bara när halvljuset/heljuset är på. Har detta med jorden att göra? om så, skulle någon kunna länka en bild på var jordkabeln sitter?:)
tyclon här är alla 740s jordpunkter
1. Insida av högra och vänstra innerskärm.
2. Batteri minus kabel till motorn och till bil chassit.
3. Jordpunkt på insida av plastpanelen höger och vänster A stolpe.
4. Jordpunkt under bakrutan.
5.Jordpunkt i bagagebaljorna.
6. Jordpunkt under tunnelkonsolen på ramen högerbak.
Du ska kolla alla jordpunkter men främst de på A stolpen på höger och vänster sida. Kolla också jordkontakten under elcentralen vid säkringarna.
Men dina fel kan också vara att din blinkersspak är kass och behöver bytas ut. Så om rengörning av jordpunkterna inte hjälper dig så byt spak då.
andreas88 skrev: En liten beskrivning över hur det ska vara med elen på dom hade vart toppen.
Hej, färgerna du anger stämmer inte riktigt med kopplingsschema, och om jag minns rätt inte heller med vad jag sett på min bil, så jag hänvisar istället till stiften i kontaktstycket enligt bilden nedan. Antar att det är samma. (Jag får påpeka att jag inte jämfört mot min egen bil nu, utan beskrivningen utgår från Volvos schema).

(1) konstant +12V när tändningsnyckeln är i läge I eller II
(2) lågfart
(3) högfart
(4) utgång från brytaren på torkarmotorns växelhus, sluter mot jord när torkararmarna är parkerade, annars mot (1), dvs mot +12 V

Ja, och så finns det en jordning också, alltså den separata svarta. Hoppas det ger något.

Mvh

Bild

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]