Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej!
Min spiralfjäder vänster fram har gått av, fjäderbrott. Är det ett gördetsjälvjobb för den normalt händige och envise?
Eller är det verkstad som gäller?

God fortsättning!

Ove

XC 70-07 D5 Aut
Användarvisningsbild
av rüttner
Det ska inte vara några större problem om man vet vad man ger sig in på. speciall verktyget du behöver är fjäderspännare för att dra ihop fjädern vid byte.
Mitt råd är att köpa en haynesbok, kommer troligtvis till användning någon mer gång.

mvh
av lokove
Tack!
Då törs jag hissa upp bilen och börja på. Jag har en Haynes bok men det var så många moment och mätningar/inställningar så jag tänkte få lite allmän tips. Vad jag förstår så behövs en framvagnsinställning efteråt?
Och byta fjäder på bägge sidorna!

//Ove
av Arne
En fördel är att du byter bägge fjädrarna fram då den i annat fall kan börja luta åt ena hållet. Tänk även på att trä en plastslang på det nedersta fjädervarvet då du monterar dit de nya fjädrarna, detta för att eliminera missljud som kan uppkomma då du svänger.
av lokove
Jag tackar för tipset. Jag är bara lite förvånad, 5 år, 13 500 mil och fjäderna går rakt av på näst nedersta varvet. Hmmm??

//Ove
Användarvisningsbild
av rüttner
Hej. fjädrarna ska bytas på båda sidor, framvagnsinställning ska inte behövas då du inte lossar på några styrdetaljer.
Har bytt fjädrar fram på en v70-02 för några år sedan och har för mig att jag märkte ut exakta positionen för skruvarna i motorutrymmet så dom kom rätt vid ditsättning.
Kan ha varit på äldre volvo är inte säker på just den punkten, men det syns ju om det går att justera fjäderbenet nåt uppifrån.

lycka till
av lokove
OK!
Bilen är nu upphissad. Nu är det bara att hugga i. Min gamla Amazon får ta mig till jobbet imorrn.

Tack så länge!
av mihpan
Tjena,

Hur gick det förresten?
Min fjäder vä fram brast igår... hur fn är det möjligt på en v70n årsm 08 13000mil? Hade förväntat mig bättre hållbarhet av en sådan här bil ... (ny ägare)
Ska kanske jaga volvo eller försäkringsbolaget?
av rid54
Bra livslängd?? Fjäderbrott efter 13000 mil/5 år är inte bra. Saltmiljön borde vara känd av tillverkaren (Volvo), eller hur?
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]