Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Igår när jag skulle ta fram radiofronten som jag hade låst in i handskfacket lyckades jag inte få upp luckan på min Volvo 944 årsm. 1991. Det går att vrida vredet som vanligt men luckan öppnas inte. Har tittat runt på forumet och hittat samma problem på Volvo 850. Vad jag har kunnat se på bilder så verkar handskfacken inte se likadana ut som på en 944.

Det jag skulle bli tacksam att få svar på är;

1. Går det att få upp luckan på ett snyggt sätt på egen hand och laga själv?

2. Går det att lämna in bilen på exempelvis Bilia och få detta åtgärdat. Vad kan detta då tänkas kosta.

Tacksam för svar!
/Mikael
Ditt handsfack lås är nog trasigt. Du får nog köpa nytt lås om du ska låsa där sedan.Och du har flera alternativ.
1. Ta loss plastskyddet under handsfacket och se om du kan få in handen där bak så du kan öppna. Det är ett enkelt lås.
2. Bända upp luckan lite med skiftnycklar eller nåt. Stoppa in en bågfiksblad i springan och såga upp låsmekanismen.
3. Åka till en låssmed och få det öppnat. Kostar inte mycket.
4. Dyrka upp låset eller borra upp det.. Det är billigast och enklast. Och köp en på skroten sedan.
umekille skrev:Är det samma nyckel som i tändningslåset på hanskfacket?
Har aldrig behövt låsa så därav ej testat.
Nja, inte riktigt. Till vissa 740/940 (jag gissar de som inte hade startspärr, men vet inte) finns ibland två typer av nycklar: en vanlig nyckel, som går till alla lås inklusive handskfacket, och en som i instruktionsböckerna kallas bi-nyckel eller garagenyckel och som bara går till framdörrar och tändningslås. Garagenyckeln känns igen på att den har lite mindre skaft, och tanken med den var väl att man skulle kunna lämna ifrån sig bilen för parkering etc utan att personen som gjorde det skulle kunna komma åt innehållet i handskfacket (eller bakluckan på fyradörrars).
umekille skrev:Är det samma nyckel som i tändningslåset på hanskfacket?
Har aldrig behövt låsa så därav ej testat.

Ja, det är samma nyckel som till tändningslåset. Jag tror att den lilla nyckeln är en "verkstadsnyckel" och med den ska det visst inte gå att öppna vare sig handskfack eller bagagelucka.

Tack sicnarf för dina förslag. Jag tog två skruvmejslar i glipan mellan lucka och instrumentpanel och tryckte lite, det räckte med lite kraft för att få upp luckan utan märken på inredningen. Nu återstår att köpa ett nytt lås (ca 150 kr på skroten med nyckel) och montera dit. Tyvärr så blir det en nyckel till tändningen och en till handskfacket.

Är det någon som vet hur man demonterar låset från handsfacket tar jag gärna emot den informationen.

/Mikael
Bryt bort plastbiten runt låset på insidan av luckan. Bakom den sitter det en plåtbricka du vrider ett kvarts varv sen ramlar låset ur

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]