NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena.

Senaste felet jag fått på denna bil som volvo kallar premiumbil och som jag kallar stå mer på verkstad än vara körbar är att antisladden/antispinn har lagt av.
Hade inne bilen på volvo och dem konstaterade att hydraulenheten till antisladd och ABS var kass och behövde bytas
Felkod Bcm 0130.

Antisladden och antispinn fungerar som sagt inte, men ABS fungerar som den ska. kan den del i hydraulenheten som styr antisladd gå sönder men
ABS fortfarande fungera?
Bara så jag inte springer och köper en ny enhet och så är det inte den som är trasig?

Tack på förhand
Senast redigerad av 1 MarIve, redigerad totalt 0 gånger.
kan den del i hydraulenheten som styr antisladd gå sönder men ABS fortfarande fungera?
Som svar på din fråga, Ja. Jag fick det här felet på min S40 2.0D MY07, ett felmeddelande i stil med "Anti-sladd service erfordras", vilket enligt Bilia orsakades av "Bromshydraulenheten" (notera att ABS systemet fungerade som vanligt trots felmeddelandet). Inklusive arbetskostnad gick hela kalaset på 13 000 kr. Som tur var gick den på goodwill då jag är trogen Volvo-kund som alltid servar på originalverkstad.

Om ABS-sensorerna slutar fungera får du problem med ABS, inte DSTC. Nu har du problem med DSTC, vilket inte nödvändigtvis påverkar ABS.

Varje fall är ju unikt, så det går tyvärr inte att säga om du ska köpa hela enheten eller ej. Jag tänkte bara dela med mig av min erfarenhet så du får lite perspektiv. Lycka till!
Det har inte att göra med var du servar, det är åldern på bilen som spelar roll (tror den är förlängd till 48mån som Volvo centralt tar 100% av kostnaden, sen
mellan 48-60 månader så tar dom 50%). I ditt fall så är det förmodligen kört, men du kanske kan nyttja maskinskadeförsäkringen beroende på hur långt bilen
har gått/ vilket bolag du har.
Då är det nog kört på den fronten och maskinskadeförsäkringen gick ut för 4000mil sen. Jag får nog bita det sura äpplet och köpa en och byta själv, sparar jag iaf 2600, de är ju alltid nått :D Eller köpa begagnad, nån som vet om man kan ta från
t.ex. en 2,0 till en 1,6d eller om dom är olika?
Det har inte att göra med var du servar, det är åldern på bilen som spelar roll
Det spelar visst roll var du servar bilen! Det påverkar garantin, goodwill osv.

Åldern spelar också in, ja. För att Volvo ska bevilja ett goodwill ärende, ska bilägaren ha gjort en motprestation (alltså enbart servat bilen hos Volvo-verkstäder).

Maskinskadeförsäkringen kan man ju gå på oavsett, så länge bilen inte rullat mer en 18k mil (eller liknande), men då har du också självrisken att stå för. Inget nytt...
Skriv inte när ni inte kan, är förlängd garanti på hydralaggregatet från
Volvo centralt inte nån jävla goodwill som folk verkar tro (dock kan man ju ringa
och höra om man kan få det på goodwill / en trepartslösning. (Och visst stämmer det att om
du är en väldigt bra kund att du kan få till en 3parts men den sannolikheten är ganska liten). Finns inget försäkringsbolag
i nuläget som har maskinskada till 18000 mil. Blir så satans less när man försöker tillföra
något väsentligt och hjälpa så kommer det någon jävla tomte som inte kan något
och flikar in nått skitinlägg.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]