Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Knekten
Tjena.

Var ute på träff igår och sladdade som sig bör. Inga höga varvtal eller dyl. Efter en stund börjar det knacka något djävulskt från motorn, jag stannar och öppnar huven. Lät som att det kom från ventilerna, så jag drog igen huven och åkte hem i lugn takt. Drygt en km från kåken så smäller det till i motorn och den tvärdör. Stannar och öppnar huven igen, motorn har alltså rasat då en kolv sticker ut ur blocket. Mycket märkligt, byte står på agendan.

Nu till min fråga.
Jag har en b230f i min donatorbil, dock är det en automatlåda i den. Hur mycket bök är det att byta motor mellan manuell och automatlåda?
Klurar även på om jag ska kasta i något med mer effekt, typ en 16ventilare. Vad ska jag ha för låda som pallar trycket från en 16ventilare, har hört att m90 funkar jävligt bra till en sån.

Det är en 740 från 88, utan katalysator med slungdiff som det gäller.

God jul på er.
av rd350
Motorn i din donatorbil passar rakt av, flytta över svänghjul och centrumlager från den manuella. Plocka även över de elektriska så vet du att det är friskt. God jul!
av Knekten
Styrboxar och dyl menar du?
Det lutar nog åt det, sen en 531topp.
Jävla otur man har, just innan jul osv.
Jaja, nåväl.
av Mille740
kolla också så det är samma styrsystem i donatorbilen dvs lh 2.2 eller lh 2.4 om du har 88B. Enklast ser du på spridarna. 2.2 har hel svarta och lh 2.4 har gula. Skulle det inte vara samma är det lite mer att byta.

Men enligt min mening så fundera så verkligen att ett byte är värt att genomföra. Gör man det seriöst har man ju en dags arbete framför sig. Är bilen fräsch i övrigt eller pilsnerhäck? Finns ju tusentals andra 740 som man kan få för en tusenlapp :D

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]