Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, det gäller att ha lite koll när man ska köpa reservdelar. Givetvis räknar man ju med att få bra delar om man köper från t ex volvo, men så är ju inte alltid fallet tyvärr.

Överlag tycker dock jag att "eftermarknads delar" har gått upp i kvalitee under 2000-talet, rätt drastiskt.
Det är väl antagligen för att fler och fler delar görs i samma fabrik och säljs sedan med olika kartonger med irrelevanta skillnader.

Orginal delar kan jag inte uttala mig om då jag inte köper så mycket sånt längre (pga. det onödigt höga priset).
av *pettson*
Ber om ursäkt att jag inte hann ta in två bilder igår. Men som julklapp idag så lägger jag in dom.(notera årtalet på plasten.. det är inga nya delar man får, trots att det är *nydel*
Först ut reservdel: orginal för dåvarande pris:1855kr.
Bild

Nedan delen för 355kr
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
*pettson* skrev: Nedan delen för 355kr
https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_8c242012832113af7.jpg

Wait... What? Är den bilden på en Ny del? Dvs, ser den ut så där när man köper den? :shock:

Jag vet inte riktigt hur jag skulle reagera om jag fick en reservdel, oavsett märke, där någon gått lös med en dremmel på....
av *pettson*
Det är exakt så det går till. Behr äger formen och gör sakerna.
Dom har däremotinte rätten att sälja sakerna med bmws logga och reservdelsnummer.
Lösningen? Slipa bort nummer och logga. Vips är det en vanlig behr reservdel till en bråkdel av priset.
Användarvisningsbild
av Perc
Lucif3r skrev:
*pettson* skrev: Nedan delen för 355kr
https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_8c242012832113af7.jpg

Wait... What? Är den bilden på en Ny del? Dvs, ser den ut så där när man köper den? :shock:

Jag vet inte riktigt hur jag skulle reagera om jag fick en reservdel, oavsett märke, där någon gått lös med en dremmel på....
Köper du en Lemförder-länkarm till Audi så ser det precis likadant ut. Vill minnas det är så på Volvo också.
av Pxu
Apropå anekdoter, KGK tar ju rätt bra betalt för delar. Ett tag så kunde man (på rätt plats i Sverige) få delarna från "finska KGK", till betydligt bättre priser. Av reservdelens pris var en betydligt mindre del olika skatter i Finland, är ju *lite* dyrare att driva företag i sverige. Detta funkade fint, ända tills en dum f-n sluddrade på ett åf-möte med KG - det tog inte lång tid innan fakturan kom från Sollentuna i stället, i svenska priser :mrgreen:
av Droopy
Det har ju funnits många varianter genom åren men de blir ofta kortlivade, de som skruvat bilar i Sundsvall de senaste 25åren mins väl när Misab ( tror det hette så ) hade försäljning direkt över disk i Bergeforsen för många år sedan. De sålde det mesta i orginaldelsväg till priser man bara kunde drömma om. Det höll inte länge innan de fick slå igen butiken pga påtrykningar från de övriga i branchen.
ljudet av ett dött batteri?

https://uploadnow.io/f/wJCCQ6F

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]