Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanjan
Får ganska ofta meddelande att: Antisladdsystemet tillfälligt avstängt. Service erfordras". Meddelandet brukar försvinna efter ett tag, eller nästa gång man startar. Frågade på volvoverkstan men felet var naturligtvis inte framme just då. Man ville ha 1000 kr för att felsöka, och man kanske hittade vad som var orsaken! V70N -07
Användarvisningsbild
av Vojje
Ta in bilen för upptining, i första hand.
av hanjan
Nja, så enkelt är det inte, Spelar ingen roll om jag har bilen i garaget eller om det är plusgrader ute. Kan faktiskt få meddelandetr även på sommaren, om än inte lika ofta.
Användarvisningsbild
av Vojje
Men du ser sambandet. Troligtvis ngt problem med ngn hjulsensor. En riktig felkodsläsning på Volvo kan säga vilket.
av ErkkiV70K
hanjan skrev:Får ganska ofta meddelande att: Antisladdsystemet tillfälligt avstängt. Service erfordras". Meddelandet brukar försvinna efter ett tag, eller nästa gång man startar. Frågade på volvoverkstan men felet var naturligtvis inte framme just då. Man ville ha 1000 kr för att felsöka, och man kanske hittade vad som var orsaken! V70N -07
Fick själv samma text på displayen och det visade sig att rattvinkel givaren behövde bytas, enligt Bilia så hör den ihop med ABS och antisladdsystemet.
Användarvisningsbild
av Vojje
ErkkiV70K skrev: Fick själv samma text på displayen och det visade sig att rattvinkel givaren behövde bytas, enligt Bilia så hör den ihop med ABS och antisladdsystemet.
Javisst! Med hjälp av informationen om hur du har vridit ratten kan bilen veta om den är på avdrift eller ej.
Antisladd använder ABS till att få kontroll över bilen.

Ibland kan det räcka med några ordentliga inbromsningar på halt underlag så att ABS får arbeta för att få bort ett tillfälligt felmeddelande om antisladd. Gärna efter en upptining.
av RonniePersson
På min V70-06:a, tändes ABS-lampan, och felmeddelandet att ABS-bromsarna & antisladdsystem stängts av och service erfordrades. När detta hände, brukade jag stanna på en p-ficka och starta om bilen. När bilen startas om kunde ABS-lampan fortfarande lysa tills man körde i 20-30 km/h och då slocknade allt. Bara för att tändas igen efter några mil. Efter ett par dagar åkte jag till Volvoverkstaden, där de såg att det vänstra tandhjulet hade spruckit och genom detta, får ABS & Antisladdsystemets givare fel information. Då tänds felmeddelandet ovan.

Volvoverkstaden bytte tandhjulet, och jag blev knappt 2000 kr fattigare. Det högra tandhjulet såg fint ut sa de, och bara några dagar senare kom vintern med snö och halka! Bilen fungerar prima nu!

Mvh Ronnie
av S.t.r.a.n.D
Fick det meddelandet (Antisladd tillfälligt avstängt) när det var -30 grader. Endast i text och texten hann slockna innan jag körde iväg. Allt fungerade och har inte hänt sen dess... Trodde då att bilen var sur på mig för att jag skulle starta i så kallt väder...

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]