Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herkulez
Tycker också, precis som många andra skriver, att man ska följa hjärtat. Helt givet :-)-)

När det gäler tester och Passat (volkswagen överlag), så har de alltid genom de senaste åren haft en förmåga att hamna i topp när det gäller nybilstester. När man sedan börjar prata kundnöjdhet efter ett par år så blir det annat. Är i alla fall något jag fått för mig :roll:
Användarvisningsbild
av 2013xc70
dieselanddust skrev:Ah, vad skönt att i alla fall norskarna håller Volvon högre än Alltracken :D , de tester jag läst av Teknikens Värld och Vi Bilägare ger Passaten segern. I det norska testet var det också en D5:a som testades, det rimliga är väl att jämföra med en D4 annars blir ju prisskillnaden väldigt stor, i alla fall här i Sverige. Vet inte om resultatet av testat hade blivit annorlunda ändå.

Tycket det norska testet var mycket bra dock, kan konstatera att de punkter jag hade lisat som fördelar med de båda bilarna också listades i det testet, och det känns inte ett dugg lättare att välja nu. Men kul att läsa ett test från ett annat land ändå, det ger lite andra perspektiv på det hela.

Tycker fortfarande att hjärtat säger Volvo, hjärnan Passat. Och man skall väl följa sitt hjärta :wink:
I norge koster alltrack rundt 600000 og tilsvarende xc70 650-700000. Av det går ca 300000 til vår høyt elskede stat!!
av perhall
På vilket sätt är passat modernare? Den är ju 2,5 år äldre än xc70
Som grundkonstruktion. Märks t ex på placeringen av gps/radio.

Har pratat med flera som väljer mellan xc och alltrack. Jag gissar att det finns vilja hos Volvo att ta många av dessa kunder så det finns nog el kommer ej synliga stöd. Är de
Synliga kommer vw med motdrag... /pH
av dieselanddust
Jag tycker att VW känns modernare för att:
* Motorn är effektivare, snålare på dropparna även om den inte är så snål som VW hävdar
* Start/Stopp system
* Automatlådan känns verkligen mycket nyare än Volvos rätt så gammaldags låda (har själv Geartronic nu)

Det är med andra ord mest drivlinan som jag tycker känns lite nyare på VW.

Sen håller jag inte riktigt med om att Passaten är två år äldre, jag vet att den senaste generationen är ett avancerat lyft men det gjorde ändå rätt mycket med bilen. Tycker jag...

Volvon ser gammal ut, Passaten har lite modernare linjer. Jag håller med om att Passat känns lite daterad inuti, men skall vi vara ärliga så gör Volvon det också. Observera att jag tycker att XC70 trots allt känns hyfsat fräsch, väl i klass med Passat, däremot den vanliga V70:n skulle behöva ett ansiktslyft nu.

Men trots allt, mycket svårt att motstå det robusta intrycket av XC70 och även om motorn är lite till åren så älskar jag ljudet av en dieselfemma:-). Men jag skulle gärna vilja ha en bättre automatlåda till den...
Användarvisningsbild
av poseidon
MartinS skrev:
andreas_lofgren skrev:Vart är skärmarna annorlunda? Plåtpressningen ser helt identisk ut. Skulle vara för infästningen av plasten på hjulhusen kanske. Det ser jag dock inte som någon modifiering i högre grad.

Xc70 skärmarna är 'kortare' och med fästhål för plasten. Hade man haft samma som v70 med plast påhägt bara hade de varit ivägen för de större hjulen. Alltrack har ju V70 dimension på däcken (225/50-17) medans xc70 har och får plats med 235/55-17, tack vare de större skärmarna.

/Martin
Det ser helfånigt ut med 225/50-17 som vinterdäck på alltracken. Varför har de inte 55 eller 60?
av dieselanddust
Jag tror inte start/stopp finns tillsammans med automatlåda till de fyrhjulsdrivna D4 och D5 modellerna. Kan ha fel, men jag har för mig att det är så. Däremot finns det till de svagarare motorerna tillsammans med automat. Såvida inte Volvo fixat detta till D4/D5 awd och automat nu under senare årsmodeller. Kollade vanliga V70 och den finns med s/s om man väljer D4 med framhjulsdrift för då får man den mindre D4:an på 2 liter. Den större som man får om man köper en fyrhjulsdriven har inte s/s.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
dieselanddust skrev:Jag tror inte start/stopp finns tillsammans med automatlåda till de fyrhjulsdrivna D4 och D5 modellerna. Kan ha fel, men jag har för mig att det är så. Däremot finns det till de svagarare motorerna tillsammans med automat. Såvida inte Volvo fixat detta till D4/D5 awd och automat nu under senare årsmodeller. Kollade vanliga V70 och den finns med s/s om man väljer D4 med framhjulsdrift för då får man den mindre D4:an på 2 liter. Den större som man får om man köper en fyrhjulsdriven har inte s/s.
Det er helt riktig som du sier!
av perhall
Dåligt! Jag utgick från att alla MY13 Volvo har s/s då det gick snabbt för andra bilmärken att implementera det även för automat...

Passat har offroad-knapp, förändrad diffspärr, en massa skydd under bilen etc. men det är säkert inte mer än XC70. Jag får inte intrycket av att det är liknande mängd förändringar för de båda bilarna.

XC70 känns högre och bekvämare samt något "vingligare" än Alltrack att köra (båda med 17"). Volvon är klart tystare.

Har inte testat förbrukningen men Alltracken ligger troligen aningen under en manuell D4/D5 och 1 dl/mil under en med automat.

Inredningen i Alltrack ser ut exakt som 2005 när modellen kom (möjligen finns någon liten skillnad som jag inte ser). Då är Volvon betydligt fräschare om än långt ifrån en BMW 5-serie, ny.

Glöm inte akustikrutorna om det blir Passat - de kostar under 2000 och sänker ljudvolymen märkbart..
PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]