...

Moderator: Moderatorer

Ett vanligt fenomen i vår stad då vi har ett flertal ställen där det är 2-filigt vid stoppljusen och sen 100 meter längre fram går vägen ihop till en. Ofta blir det så att 90 % av alla bilar väljer högerfilen som då blir så lång att den nästa sträcker sig ner till föregående trafikljus. Jag väljer i detta fall alltid vänsterfilen som är relativt tom, och resultatet blir att dels kommer jag iväg fortare, jag gör inte kön onödigt lång och det blir allmänt bättre trafikrytm. Förstår inte resonemanget hos de som blir sura för att ajg kör förbi dem, det är ju deras val i vilken fil de lägger sig i. När det var vägarbete här gick trafikpolisen ut och vädjade till bilisterna att använda båda filer för att minska köbildningen.

/S
Håller med, det skulle ge bättre flyt totalt, så länge varannansbilprincipen funkade i slutet.

Däremot blir jag jävligt irriterad på folk som väljer den korta kön till posten-kassan för att i sista stund kasta sig före alla som står i den vanliga kassa-kön.
Eh.. alltså när 2 filer går till olika ställen och förare inte väljer den fil dit de ska utan istället kör så långt som möjligt i "fel" körfält för att sen tränga sig före med inbromsningar och havererande trafikflöde som resultat. Finns ett par sånna stället i Stockholm. Ett södergående precis innan Eugeniatunneln och ett norrgående i slutet av essingeleden, typ vid Tomteboda. Där kan jag bli riktigt ilsk, svära och försöka spärra vägen bäst jag kan... kanske inte den bästa lösningen men när det kommer en fet SUV eller Audi som så uppenbart letar efter en lucka att slänga sig in i när den legat i vänstra avfartsfilen vill jag inte vara en god trafikant!
PaNi skrev:Kunde inte sagt det bättre själv. Välj kö på samma sätt som du gör på ICA, dvs alltid den kortaste.
Dålig jämförelse: Till kassorna till ICA och andra ställen är det inte två köer till en kassa.
joel80 skrev:Håller med, det skulle ge bättre flyt totalt, så länge varannansbilprincipen funkade i slutet.

Däremot blir jag jävligt irriterad på folk som väljer den korta kön till posten-kassan för att i sista stund kasta sig före alla som står i den vanliga kassa-kön.
Eh.. alltså när 2 filer går till olika ställen och förare inte väljer den fil dit de ska utan istället kör så långt som möjligt i "fel" körfält för att sen tränga sig före med inbromsningar och havererande trafikflöde som resultat. Finns ett par sånna stället i Stockholm. Ett södergående precis innan Eugeniatunneln och ett norrgående i slutet av essingeleden, typ vid Tomteboda. Där kan jag bli riktigt ilsk, svära och försöka spärra vägen bäst jag kan... kanske inte den bästa lösningen men när det kommer en fet SUV eller Audi som så uppenbart letar efter en lucka att slänga sig in i när den legat i vänstra avfartsfilen vill jag inte vara en god trafikant!
Håller med dig till 100% !!
joel80 skrev:Håller med, det skulle ge bättre flyt totalt, så länge varannansbilprincipen funkade i slutet.

Håller med till 100%!
Ett annat exempel från göteborgstrafiken är på E6 södergående vid Ringö-motet. Där är nästan alltid kö ner i Tingstadstunneln, och varje dag ser man trähattar som låtsas att de ska västerut på Lundbyleden och i sista sekund trycker sig in i kön mot tunneln. Hade jag kört James Bonds bil hade jag satt ett par missiler aktern på dem! :evil: :evil:
Ibland blir man dock lycklig.. var väl nått halvår sen nu, men blir fortfarande (skade)glad när jag tänker på det... Jag låg i högerkörfältet på bergshamraleden och skulle upp norrut på E4an. Rusningstrafik och kö.. blir plötsligt omkörd i bussfältet på höger sida av en merca med släp i hög hastighet, bara för att se honom tvärnita 30 meter framför då polisen vinkar in honom.
Sån tillfredsställelse är det sällan man får i stockholmstrafiken.

Ibland försöker jag dock trycka ner de ilskna tankarna om att vilja djävlas när folk tränger sig.. det skulle ju kunna vara nån stackars stressad kille med en skrikande tjej i baksätet på väg till BB.
B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Mitt vänstra framdäck har en negativ cam[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]