Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nollzon
Subarun är ingen dålig bil men håller inte samma kvalitetskänsla som Volvo gör. Vi provkörde en outback och det är så som många beskriver inredning med en plast-orgie... Allt och jag menad allt är i plast, sen är karaktären i motorn helt annorlunda än den i Volvo, den är orklös på låga varv, måste varva över 2000 för att få känn på effekten.
Sen att inte prata om komfort, det är väldigt viktigt att det är tyst i kupén och det är det ju absolut inte i Outbacken, dessutom så låter motorn ganska traktor-aktigt och hörs i hela kupén.

Jag kommer följa upp det här med bland annat bilder, funderingar, förbrukning och annat om någon är intresserad.

V70 som kom igår ska in på verkstan idag för motering av dragkrok och diverse tillbehör så den är klar för leverans nångång vecka 41 eller 41. Kommer även att lägga ut bilder på hela preciduren tills bilen är färdig för taxitrafik.
av nollzon
Svar på frågan om V70:n är special, svar ja.
Denna bil är beställd med taxipaket och innebär att man får samma chassi som utryckningsfordon får (ambulans, polis och brandkår). kraftigare stabiliseringstag, kraftigare bussningar i fram- och bakvagn och upphöjd 15 mm.

Det är en D4 med den nya 2 liter dieselfemman (163 hk) och årsmodellen är 2013. För er som frågade om panelen så heter den (milled amber).
av mattish
poseidon skrev:Va ju prisvärt, kan man beställa taxipaket som privatperson?
Man kanske kan beställa den om man har ett taxibolag och sen köra den privat bara (I)
av perhall
Passat lär vara större bak än V70 som är klart trång i baksätet för sin storlek. Dock är nog en ny passat inte lika rymlig bak som passat my93.../ph
av Lövet
jarnsjua skrev:Tycker inte man kan jämföra XC70 mot en alltrack. Jag tycker XC70 är utvecklad för skogen när alltracken är en plastad passat. Passat är mer en "V70 Cross Country", inte en XC70 enligt vad jag tycker. Vad tycker ni?
Vad skulle skillnaden vara? En XC70 är helt identisk med V70 tekniskt förutom fjädringen. Samma sak med Alltrack.
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:
jarnsjua skrev:Tycker inte man kan jämföra XC70 mot en alltrack. Jag tycker XC70 är utvecklad för skogen när alltracken är en plastad passat. Passat är mer en "V70 Cross Country", inte en XC70 enligt vad jag tycker. Vad tycker ni?
Vad skulle skillnaden vara? En XC70 är helt identisk med V70 tekniskt förutom fjädringen. Samma sak med Alltrack.
I fabriken får v70 kontra xc70 rätt mycket olika delar. Xc70 är ju försärkt, har andra skärmar etc. Etc.
Jag köper jarnsjua's jämförelse.

/Martin
av perhall
Passat har i så fall också rätt mycket andra delar... Jag har sett listan och den är inte mindre omfattande än för V70/xc70. Men backspeglarna är ju inte lika stora som på xc, en sak som syns...
av Lövet
XC70 är inte förstärkt nånstans förutom en hasplåt i plast under. All plåt på V70 och XC70 är samma, bara plastdelar som skiljer. Dvs, exakt samma sak som Alltrack.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]