Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Carina
Har en Alpinestereo som är förberedd för blåtand, men efter vad jag har förstått så kostar dessa adaptrar ett par kronor så man kanske skulle förbereda sig på att köpa ny stereo istället.
Det känns vansinnigt onödig då stereon endast är 3 år gammal.

Det borde väl finnas billigare alternativ...eller??? Den jag fick prisuppgift på kostade 1200 :-. Stereon kostade DÅ 2500:-
av blådåren
Priserna på radio har sjunkit markant det senaste .
En ny pioneer med bluetooth, usb, line-in sd-kortläsare kostar under 2000:- idag !...
Sjukt pris-ras men så är det.
Användarvisningsbild
av Carina
blådåren skrev:Priserna på radio har sjunkit markant det senaste .
En ny pioneer med bluetooth, usb, line-in sd-kortläsare kostar under 2000:- idag !...
Sjukt pris-ras men så är det.
Jo tack jag såg det med vilket är bra OM jag nu skiter i adaptern och sätter in ny stereo istället....vilket känns lite onödigt då det inte är nåt fel på den förutom att jag inte kan använda bluetooth...
USB och AUX finns ju....
av 2444ever
Förra sommarn testade jag några stereos för runt 2 000, det var 1 Pioneer och 1 Alpine, båda med inbyggd BT. Anledningen var att jag fick ett "köpanytt"-ryck och att jag gärna ville ha BT-ingång. I bilen hade jag en några år gammal Pioneer DEH-P5500MP (skulle kostat 3-4 000 idag?). Jag "parallellkopplade" en åt gången tillsammans med min gamla så det skulle bli enkelt att jämföra ljudet. Jag tyckte det var klart sämre ljud i båda de nya. Typ vassare och mer digitalt eller hur man skall säga. Butiken hade bara personal som själva höll på med billjud privat. De hade åsikten att om man vill ha bra ljud + BT rekommenderade de någon stereo för runt 4 000 plus en extern BT-enhet, de ansåg att det blir en kompromiss om man vill ha en stereo med intern BT-enhet. Det stämde rätt bra med mina egna iakttagelser.

Det finns säkert lika många åsikter om ljud som det finns stereos, men IMHO så brukar billigare stereos mest innehålla en massa finesser, men egentligen inte så bra ljud i grunden. De jag testade kunde jag få att låta ganska hyfsat genom diverse inställningar, och med hjälp av "experterna" i butiken, men ljudet blev väldigt snabbt jobbigt. Om detta beror på att bra komponenter behöver mycket plats, och det blir kompromiss om BT också skall få plats, eller om man helt enkelt sätter de bättre komponenterna i de dyrare och där endast erbjuder extern BT för att kunna tjäna mer pengar vet jag inte. Men i alla fall när jag testade (för 1,5 år sedan) så var det ingen av de dyrare ("bättre") som hade inbyggd BT.

Om din nuvarande Alpine kostade 2 500 skulle jag tippa på att den med BT du skriver om för 1 200 har ett sämre ljud. Om du är en passiv lyssnare kanske du inte märker någon större skillnad.
Å andra sidan så är ju även den för 2 500 i det nedre segmentet (om det inte var något kampanjpris). Om ljudet är viktigt och du är nöjd med det du har så är mitt tips en adapter, tänk bara på att om du måste lämna in för montering så blir det ju kostnad för det också.
Användarvisningsbild
av Carina
2444ever skrev:Förra sommarn testade jag några stereos för runt 2 000, det var 1 Pioneer och 1 Alpine, båda med inbyggd BT. Anledningen var att jag fick ett "köpanytt"-ryck och att jag gärna ville ha BT-ingång. I bilen hade jag en några år gammal Pioneer DEH-P5500MP (skulle kostat 3-4 000 idag?). Jag "parallellkopplade" en åt gången tillsammans med min gamla så det skulle bli enkelt att jämföra ljudet. Jag tyckte det var klart sämre ljud i båda de nya. Typ vassare och mer digitalt eller hur man skall säga. Butiken hade bara personal som själva höll på med billjud privat. De hade åsikten att om man vill ha bra ljud + BT rekommenderade de någon stereo för runt 4 000 plus en extern BT-enhet, de ansåg att det blir en kompromiss om man vill ha en stereo med intern BT-enhet. Det stämde rätt bra med mina egna iakttagelser.

Det finns säkert lika många åsikter om ljud som det finns stereos, men IMHO så brukar billigare stereos mest innehålla en massa finesser, men egentligen inte så bra ljud i grunden. De jag testade kunde jag få att låta ganska hyfsat genom diverse inställningar, och med hjälp av "experterna" i butiken, men ljudet blev väldigt snabbt jobbigt. Om detta beror på att bra komponenter behöver mycket plats, och det blir kompromiss om BT också skall få plats, eller om man helt enkelt sätter de bättre komponenterna i de dyrare och där endast erbjuder extern BT för att kunna tjäna mer pengar vet jag inte. Men i alla fall när jag testade (för 1,5 år sedan) så var det ingen av de dyrare ("bättre") som hade inbyggd BT.

Om din nuvarande Alpine kostade 2 500 skulle jag tippa på att den med BT du skriver om för 1 200 har ett sämre ljud. Om du är en passiv lyssnare kanske du inte märker någon större skillnad.
Å andra sidan så är ju även den för 2 500 i det nedre segmentet (om det inte var något kampanjpris). Om ljudet är viktigt och du är nöjd med det du har så är mitt tips en adapter, tänk bara på att om du måste lämna in för montering så blir det ju kostnad för det också.
En liten kotrrigering bara... det var BT adaptern som skulle kosta 1200 och inte stereon :-)
Passiv lyssnare vet jag inte om jag är, utan jag vill gärna ha bra tryck i musiken när man sitter i bilen.
Ja jag får ta mej en funderare.... varför kan man inte montera fast grejerna själv???
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]