Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eslund
Efter att ha varit utan Volvo ett tag var det dax igen.. En S80 -00 med en massa godis i.
En sak jag fastnade för var att det var RTI i bilen.

Nu till min fråga:
Enl. manualen till RTI'n (CD baserad) så kan CD växlaren (6 skivors) också användas för vanliga musikskivor.
Har dock försökt att sätta musikskivor i den utan större framgång. Har frågat Volvo här i stan om det skall gå, men dom vet inte riktigt..

Vidare enl. manualen så skall man kunna välja växlaren från radion (HU-601). Denna dyker dock inte upp i listan, endast cd spelaren i radion.

Är växlaren även till för musikskivor, eller endast för kartor?

//Peter
Användarvisningsbild
av elmuppo
eslund skrev:Efter att ha varit utan Volvo ett tag var det dax igen.. En S80 -00 med en massa godis i.
En sak jag fastnade för var att det var RTI i bilen.

Nu till min fråga:
Enl. manualen till RTI'n (CD baserad) så kan CD växlaren (6 skivors) också användas för vanliga musikskivor.
Har dock försökt att sätta musikskivor i den utan större framgång. Har frågat Volvo här i stan om det skall gå, men dom vet inte riktigt..

Vidare enl. manualen så skall man kunna välja växlaren från radion (HU-601). Denna dyker dock inte upp i listan, endast cd spelaren i radion.

Är växlaren även till för musikskivor, eller endast för kartor?

//Peter
RTI växlaren är ett CDROM växlare, och tar EJ musik skivor.
Däremot kan du köpa en CD Växlare och montera, då kommer det stå
CD CHANGER i radions meny.

//Branx
Användarvisningsbild
av eslund
Så man måste ha en växlare för RTI'n och en för musik??
Användarvisningsbild
av CarMan
eslund skrev:Så man måste ha en växlare för RTI'n och en för musik??
ja
det är ju 2 olika system
av Funatic
Det sjuka är ju att stoppar man i en musikskiva i navi-växlaren så står det ju just musikskiva i RTI-displayen när växlaren söker igenom skivorna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Funatic skrev:Det sjuka är ju att stoppar man i en musikskiva i navi-växlaren så står det ju just musikskiva i RTI-displayen när växlaren söker igenom skivorna.
vad är det för konstigt med det?
när du stoppar i en skiva i den dator kan du ju ävan där se vad det är för olika filer på skivan. men för att kuna köra filerna så måste du ju har att program som stöder just det du tänker köra. m.m. det krävs ju ibland ljud kort & bildkort m.m.
av Funatic
Jag tror du tänker lite tokigt just där? Om du på en dator har en fil tex en mp3 eller en video-fil - antingen på en skiva eller i datorn och du inte har rätt program installerat så vet datorn INTE vad det är för sorts fil - den har ju inget program som kan förstå och översätta filändelsen. Eller hur?
Bilen skriver ju verkligen att det är en musikskiva. Hursomhelst var det inte viktigt, jag har grejer så jag klarar mig i alla fall, tyckte bara att det var lite kul.

För övrigt tror jag mycket väl att växlaren säkert kan spela musikskivor med rätt programvara men att man underlåtit att installera det så, eftersom man inte kan använda navigatorn samtidigt, vilket känns ganska naturligt.
CarMan skrev:
Funatic skrev:Det sjuka är ju att stoppar man i en musikskiva i navi-växlaren så står det ju just musikskiva i RTI-displayen när växlaren söker igenom skivorna.
när du stoppar i en skiva i den dator kan du ju ävan där se vad det är för olika filer på skivan. men för att kuna köra filerna så måste du ju har att program som stöder just det du tänker köra. m.m. det krävs ju ibland ljud kort & bildkort m.m.
Användarvisningsbild
av CarMan
Funatic skrev:Jag tror du tänker lite tokigt just där? Om du på en dator har en fil tex en mp3 eller en video-fil - antingen på en skiva eller i datorn och du inte har rätt program installerat så vet datorn INTE vad det är för sorts fil - den har ju inget program som kan förstå och översätta filändelsen. Eller hur?
Bilen skriver ju verkligen att det är en musikskiva. Hursomhelst var det inte viktigt, jag har grejer så jag klarar mig i alla fall, tyckte bara att det var lite kul.

För övrigt tror jag mycket väl att växlaren säkert kan spela musikskivor med rätt programvara men att man underlåtit att installera det så, eftersom man inte kan använda navigatorn samtidigt, vilket känns ganska naturligt.
CarMan skrev:
Jo jag var medveten om det när jag skrev det hela, men försökte fatta mig kort & tydligt.
givetvis så finns en mjukvara som kännerigen vissa filer. men denna mjukvara kan inget annat än just känna igen filerna & den kan inta mer en några vanliga filer.
en sån mjukvara skulle du enkelt kunna ha i en dator också, men till vilken nytta?

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

För den som är intresserad. Jag gjorde k[…]