Septagon skrev:B230K på 245:an är den bästa Volvomotorn jag haft. Den accelererar bra och är redigt stark.
Sitter bara en 4 vxl låda på den. Hur mycket bensin sparar jag om jag sätter dit en 5-vxl låda?
Detta är det egentligen ingen som kan svara på eftersom förutsättningarna är så olika beroende på hur bilen är skött, hur långt den gått osv.
Men rent generellt går det ju att få ner förbrukningen en aning i alla fall, men frågan är om det är värt jobbet eftersom samma mål går att nå genom att hålla en lägre hastighet ;)
245an skrev:ska du va snål ska du hänga upp en sedans bakaxel å bygga en m47 med overdrive å stora däck
men va tjänar du på den i soppa? å va kostar delarna?
Bakaxelns utväxling är inte beroende på karossformen utan grundar sig på motor/låda konfigurationen. Tyvärr verkar det som om det togs vad som fanns på hyllan ibland eftersom man inte generellt kan säga säkert vad för utväxling som sitter på bilen utan man måste kolla upp det rent mekaniskt för att veta säkert.
Att bygga en M47a med OD har varit en dröm för många, men knappast ekonomiskt försvarbart.
Stora däck gör bara att den rullar tyngre och kan då istället ha motsatt effekt.
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net