- fre 21 dec 2012, 21:02
#710423
Att dubbade vinterdäck inte visat sig ge färre olyckor vid den praktiska användandet är ett stort problem för dess försvarare eftersom säkerhetsargumentet därigenom inte håller. Dubben lanseras ju ofta som en direkt förutsättning för en säker vintertrafik - vilket jag tror är felaktigt. Trafikolyckornas bakgrundsvariabler är på tok för komplexa och i princip såpass överlappande att omfattningen hos enskilda faktorer (som dubbdäck)sällan är av den dignitet som dubbdäcksförespråkarna påstår. Hade sambanden varit så tydliga som en del vill göra gällande hade nämligen detta kunnat gå att särskilja i olycksstatistiken - vilket som sagt varit svårt under årens lopp.
Det finns förstås flera tänkbara anledningar till att det ser ut så här. En är att isigt underlag är förhållandevis sällsynt ute i trafiken. Runt tre procent av trafikarbetet sker i miljöer och på underlag där dubbens bättre fäste verkligen märks. Ett annat skäl tror jag är att trafikanterna redan anpassat sin däcksutrustning utefter den miljö som fordonet används i. Men det absolut troligaste är att dubbdäckstrafikanterna kör med mindre marginaler och i högre hastigheter än de med friktionsdäck - d.v.s klassisk riskkompensation. Detta finns det också undersökningar som bekräftar. Fenomenet är inte speciellt konstigt inom dessa sammanhang, det förekommer också hos ABS-bromsar, fyrhjulsdrift eller när man ändrar vägbanans fysiska miljö (exempelvis rätar ut krokiga vägar).
Så för att sammanfatta: Vi behöver salt för att garantera framkomlighet och säkerhet (eller liknande medel, det finns alternativ men de är många gånger dyrare). Dock är det tveksamt huruvida dubben verkligen behövs inne i stora städer.
Det finns förstås flera tänkbara anledningar till att det ser ut så här. En är att isigt underlag är förhållandevis sällsynt ute i trafiken. Runt tre procent av trafikarbetet sker i miljöer och på underlag där dubbens bättre fäste verkligen märks. Ett annat skäl tror jag är att trafikanterna redan anpassat sin däcksutrustning utefter den miljö som fordonet används i. Men det absolut troligaste är att dubbdäckstrafikanterna kör med mindre marginaler och i högre hastigheter än de med friktionsdäck - d.v.s klassisk riskkompensation. Detta finns det också undersökningar som bekräftar. Fenomenet är inte speciellt konstigt inom dessa sammanhang, det förekommer också hos ABS-bromsar, fyrhjulsdrift eller när man ändrar vägbanans fysiska miljö (exempelvis rätar ut krokiga vägar).
Så för att sammanfatta: Vi behöver salt för att garantera framkomlighet och säkerhet (eller liknande medel, det finns alternativ men de är många gånger dyrare). Dock är det tveksamt huruvida dubben verkligen behövs inne i stora städer.