Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Gelis skrev:Håller med, frågan är om alla som gnäller på t6:an har egen erfarenhet eller bara stämmer upp i den allmänna kören.
Detta fenomen finns även inom båtvärlden, Bayliner är en bespottad modell då det fanns dåliga ex. under en tidsperiod. Men många som spyr över båten har bara hört vad andra sagt.

Visst finns det exemplar med strul men det finns det på andra modeller också, ägarna till dom vagnarna spyr naturligtvis ur sig galla..
Sedan är det nog så att bilen inbjuder till blyfot och då kan det naturligtvis hända saker om man missbrukar den tunga foten
Absolut är det så,dessa körs hårdare än vanliga bilar.Man köper inte än T6:a för att smygköra.Fast så är det ju med alla bilar körs de hårt går de sönder oftare.
Användarvisningsbild
av snepo
Jonah skrev:Ska inhandla mig en s80 t6 -99 som gått 19450 mil. Nått spec jag bör titta på när jag kollar på bilen eller modellen överlag? Är dålig på Volvo då jag bara haft bmw tidigare.Jag skulle inte tveka en sekund med så lite mil,om priset är rimligt då

Mvh Jonah
av Gelis
snepo skrev:
snepo skrev:
StefanN skrev:Du kommer va på verkstad mer än på vägen med den bilen, undvik.
skitsnack jag har en chippad T6 -99.Kör ofta manuellt läge på lådan haft den i snart två år inga större problem.Fel blir det på alla gamla bilar.Tycker man får extremt mycket bil för pengarna
.Kan ju lägga till min har gått 29000 mil nu,chippade den vid 27000 mil.Han körde den innan han chippade den för att kolla att lådan var okej.Självklart blir det ju större påfrestning på lådan med 40 hästar till och massor Nm till.Men man behöver ju inte stampa fullt från stillastående,eller inga fullgasväxlingar mellan ettan och tvåan
Nu när vi ändå är inne på chippning, märkte du någon extrem förbättring. Eller bara lite extra drag. Funderar nämligen att chippa min vagn.
Användarvisningsbild
av snepo
Droopy skrev:Just .99orna var ju värsta måndagsexen överlag, jag skulle leta vidare.
.chippa värt pengarna
av KnotVillage
NORDIC MAN skrev:har ägt en t6 o vill säja räkna med att den kostar pengar att hålla igång!
några tips: all elektronik måste funka o innga varningslampor lysa annars blir det dyrt
kolla autlådan så den funkar okej! svag punkt på dessa bilar
kolla kylaren! sitter lågt o autlåde kylet sitter på undersidan av hela paketet räkna med minst 10 papp om det läcker
servicebok är ett måste annars kör du omkring med en tickande bomb som kan avliva plånboken

lycka till/olof

Vad tänker då på då. Jag sålde precis en -99 med 18000 mil på mätaren och jag hade den i 4 år. Bär handsbrombackarna och smorde bromsarna på dessa år. Fuktade lite från oljereturen vid ena turbon. Drog runt 1.1 och gick som en dröm. Du måste haft en måndagsex. Min var fullservad till 12000 sen gjorde jag resten själv. Har inte haft en bättre bil. Har redan fixat XC90 för 250000:- på 11 månader. Bara konstruktionmissen som Yamaha gjorde kostade 26000.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Old KnotVillage skrev:
NORDIC MAN skrev:har ägt en t6 o vill säja räkna med att den kostar pengar att hålla igång!
några tips: all elektronik måste funka o innga varningslampor lysa annars blir det dyrt
kolla autlådan så den funkar okej! svag punkt på dessa bilar
kolla kylaren! sitter lågt o autlåde kylet sitter på undersidan av hela paketet räkna med minst 10 papp om det läcker
servicebok är ett måste annars kör du omkring med en tickande bomb som kan avliva plånboken

lycka till/olof

Vad tänker då på då. Jag sålde precis en -99 med 18000 mil på mätaren och jag hade den i 4 år. Bär handsbrombackarna och smorde bromsarna på dessa år. Fuktade lite från oljereturen vid ena turbon. Drog runt 1.1 och gick som en dröm. Du måste haft en måndagsex. Min var fullservad till 12000 sen gjorde jag resten själv. Har inte haft en bättre bil. Har redan fixat XC90 för 250000:- på 11 månader. Bara konstruktionmissen som Yamaha gjorde kostade 26000.
Ursäkta, men man blir väldigt nyfiken hur man gör för att lägga 250000 på 11 månader på en XC90? Kan du ge några detaljer ?
av KnotVillage
Hellack m.m 115000:-
Fälgar 38000:-
"Bränslesystem" 35000:-
Avgassystem 15000:-
Fälgar 35000:-
Motorrenovering 26000:-
AWD 6500:-

270500:- +div. andra inköp. (Xenon 2000, golvmattor 1500, led lampor 2500)

O.S.V...
Användarvisningsbild
av Jackson75
Ok, men det är väl lite skillnad på att styla en bil och reparera det som går sönder ? :)

Förresten, vad är det för konstruktionsmiss som Yamaha gjort ?
av Andis
Har inte haft en S80 T6 själv men åkt en underbar bil helt rätt motor i en S80.

Skulle av det jag erfarit av automater. Byta olja på den direkt efter köpet. På dom tidiga har jag helt för mig att man även kan byta filter enkelt, byt det också.
Troligen det att det inte byts olja i dom som orsakar fel i automaterna på dom.

Sen ser jag inget som borrde vara sämre på en T6 mot en vanlig S80.

Lycka till med köpet.
Med vänlig hälsning,
Andis
Löjliga priser XC70

https://www.tradera.com/item/1001/715984444/volvo-[…]

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]