Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av tomsa
Jackson75 skrev: Hur fungerar "Virtual pc" ?
Innebär det att jag kan använda min befintliga Win 7 installation för Dice ?
Innebär att du kan få en virtuell XP installation "inne i" w7 som ett separat fönster typ.
Men jag tror du måste ha w7 ultimate för denna funktion.............eller kanske räcker det med pro?

Ett bättre alternativ anser jag virtual box är i så fall men det kräver att du har en egen verson av xp som du kan installera i virtual box.
Användarvisningsbild
av Jackson75
OK. då sket det sig. Jag har Home versionen av Win 7.
Men virtual box säger du .. har någon lyckats installera Dice genom detta ?
Jag har WInXP skiva!
av tomsa
Jackson75 skrev:OK. då sket det sig. Jag har Home versionen av Win 7.
Jag har WInXP skiva!
Du installerar xp i virtual box och sedan kan du installera de program du vill i xp miljön så det ska ju funka.
Om du har en xp skiva så är det ju bara att testa eftersom virtual är gratis så kostar det inget att testa menar jag.
av baztubox
tomsa skrev:
Jackson75 skrev:OK. då sket det sig. Jag har Home versionen av Win 7.
Jag har WInXP skiva!
Du installerar xp i virtual box och sedan kan du installera de program du vill i xp miljön så det ska ju funka.
Om du har en xp skiva så är det ju bara att testa eftersom virtual är gratis så kostar det inget att testa menar jag.
win xp pro laddar du ner via windows hemsida samma sak med virtual pc.
av baztubox
Old KnotVillage skrev:
baztubox skrev:Fick min igår och hade problem med installationen av 2012a. trodde det skulle fungera med win7 32-bit/64bit men fick inte det att fungera.
sen prövade jag win7 ultimate 64-bit men fick det inte att fungera där heller........

sen laddade jag ner virtual pc till win 7 ultimate och fick även ladda ner win xp professinal sp 3 från windows helsida.

installerade det men sen ville den inte hitta dicen när jag kopplade in den i datorn.... kom på att drivrutinerna för dicen borde ligga på installations disken....körde autimatisk installation av drivrutiner med förvall på cd romen. sen funkade allt klockrent.

men man måste koppla på dicen innan man startar vida all in one programet annars funkar det inte..

kan säga att det går inte segt alls.

men till slut så l.

Jag kör vida monitor och då kan du koppla in dicen när du villl.
jo det går men så fort du drar ut usb anlutiningen måste du koppla på den via ubs interfacen i virtual pc
Användarvisningsbild
av PLA
baztubox skrev:Fick min igår och hade problem med installationen av 2012a. trodde det skulle fungera med win7 32-bit/64bit men fick inte det att fungera.
sen prövade jag win7 ultimate 64-bit men fick det inte att fungera där heller........

sen laddade jag ner virtual pc till win 7 ultimate och fick även ladda ner win xp professinal sp 3 från windows helsida.

installerade det men sen ville den inte hitta dicen när jag kopplade in den i datorn.... kom på att drivrutinerna för dicen borde ligga på installations disken....körde autimatisk installation av drivrutiner med förvall på cd romen. sen funkade allt klockrent.

men man måste koppla på dicen innan man startar vida all in one programet annars funkar det inte..

kan säga att det går inte segt alls.

men till slut så l.
Jag fick min Dice och Vida för länge sen, men fick inte Vida att fungera als (Windows 7 pro 64b). Jag gick igenom install logs, och det visade sig, att det var databasen, där var problemet, men jag lyckades inte åtgärda felet.
Jag installerade en virtuell XP, men fick då problem med USB. Tog bort den virtuella XP och installerade en virtuell Win 7 64b. Samma problem med USB.
Summan av kardemumman, har du en Windows där har många installerade och avinstallerade program, är sannolikheten att Windows har fått en korrumperat registreringsdatabas mycket stor. Att det lyckas att fixa problemen är inte stor.
Lyckas det inte omedelbart att få Vida att fungera, så installera om Windows, eller köp en extra hårddisk bara för Vida (det kostar en extra Windowslicens).
I dag köpte jag en ny hårddisk, byte ut den gamla och efter 1 ½ timmes installation, läste jag ut data. Det skulle jag ha gjort för länge sen.

P.S. Om någon tänker på att använda en extern hårddisk och starta på den: Windows 7 går inte att installera på en extern USB hårddisk.
av Gelis
Det enklaste för att få det att funka är att ha en dator med en ren XP installation på och endast VIDA inget annat.
Visst det blir en extra laptop men är ingen större kostnad idag, duger med den enklaste ( en beggad behöver man inte vara så rädd om) som uppfyller VIDA kraven.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Gelis skrev:Det enklaste för att få det att funka är att ha en dator med en ren XP installation på och endast VIDA inget annat.
Visst det blir en extra laptop men är ingen större kostnad idag, duger med den enklaste ( en beggad behöver man inte vara så rädd om) som uppfyller VIDA kraven.
Det är precis detta jag håller på att göra. Har en Win7 installerad laptop som jag ska ominstallera med WinXP Pro.
Problemet är att WinXP versionen jag har, inte har stöd för den SATA hårddisk som sitter i laptopen.
Så då krävs en USB-floppy drive under installationen av WinXP, där man har en disk med drivrutin för hårddisken. Jag vet inte var på WInXP skivan som man kan lägga in drivers för hårddisk, i så fall kunde jag gjort en ny skiva med inlagda drivers via nlite.
Användarvisningsbild
av PLA
Gelis skrev:Det enklaste för att få det att funka är att ha en dator med en ren XP installation på och endast VIDA inget annat.
Version 2012A klarar Windows 7 64b grant. Ingen anledning att använda en för gammal Windows.
Om man vill installera om sin dator, och installera Vida som något av det första, är jag säker på, att Vida vill fungera i fortsättningen.
Användarvisningsbild
av tryckluft
Jackson75 skrev:Det är precis detta jag håller på att göra. Har en Win7 installerad laptop som jag ska ominstallera med WinXP Pro.
Problemet är att WinXP versionen jag har, inte har stöd för den SATA hårddisk som sitter i laptopen.
Så då krävs en USB-floppy drive under installationen av WinXP, där man har en disk med drivrutin för hårddisken. Jag vet inte var på WInXP skivan som man kan lägga in drivers för hårddisk, i så fall kunde jag gjort en ny skiva med inlagda drivers via nlite.
Jag rekommenderar att installera Win XP SP3 i Virtualbox, mycket smidigare än att fixa drivrutiner till SATA osv. Själv kör jag Windows 8 Pro och VIDA i en virtuell maskin, VIDA verkar trivas bäst i WinXP även om det funkar med Win 7 också.

VIDA och DICE funkar kanon, det ända man måste göra för att få DICE att fungera är gå in i menyn i Virtualbox "Devices>USB Devices>DICE"

Andra fördelar med att köra virtuellt är att man inte riskerar att förstöra VIDA installationen vid normalt användande av datorn, tex ta bort eller installera något som får VIDA att sluta fungera. Man kan även kopiera allt till en annan dator utan att installera om, bara flytta Vbox filerna.
  • 1
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 241

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]