Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
js1 skrev:Dom blinkar för att tala om att det finns ett fel men dom talar inte om vilket. Det måste du läsa ur med felkodsläsare.

Aha.. Har för mig att jag läst att dom blinkar som en felkod.... Kan det ha varit till 7/940 kanske?
Nåja, på våra bilar blinkar det alltså inte som en felkod, utan bara som en indikering :)
Användarvisningsbild
av taxi
precis! Och för 50 kr på biltema (diod och tryckströmbrytare) kan man läsa och radera koder och köra spjällkalibrering.
Bara att googla fram hur du ska koppla sladdarna. Det hjälper vid användning om du provat inbyggda läsaren (OBD 1?) på gamla 850.
av Pinkelton
taxi skrev:precis! Och för 50 kr på biltema (diod och tryckströmbrytare) kan man läsa och radera koder och köra spjällkalibrering.
Bara att googla fram hur du ska koppla sladdarna. Det hjälper vid användning om du provat inbyggda läsaren (OBD 1?) på gamla 850.
Lysdiod och tryckströmbrytare har jag köpt, har sett att en del säger man ska ha ett motstånd också, är det något man måste ha eller kan man köra utan?
Sedan googlade jag lite på kalibrering men finner inget om vilka stift i obd uttaget man ska använda sig av. Någon som kan tillföra instruktioner på utläsning av felkoder/Radering och kalibreringen?
Gärna en bra beskrivning hur man gör denna kod läsare, är inte speciellt teknisk när det kommer till sånt här. Kan knappt bygga ihop Lego.
tack på förhand
Användarvisningsbild
av js1
Det beror vad du köpt för lysdiod. Är lysdioden för 12V kan du köra direkt men det vanligaste är att dom lyser vid 2V ca och då måste du ha ett förkopplingsmotstånd annars pajar den direkt.
av Pinkelton
js1 skrev:Det beror vad du köpt för lysdiod. Är lysdioden för 12V kan du köra direkt men det vanligaste är att dom lyser vid 2V ca och då måste du ha ett förkopplingsmotstånd annars pajar den direkt.
Det är en 12v diod så då är det bara att köra då så fort jag vet hur man gör hehe
Användarvisningsbild
av js1
Du fick ju länken innan http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=46943

För att läsa ECC:n ansluter du till stift 6 istället för stift 3 som är för motorstyrningen. Sen är det bara att göra som i den klistrade tråden där du har koderna.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941
Användarvisningsbild
av taxi
Det gick bra för mig att hitta instruktion på nätet, ECC är stift sex, plus tror jag är stift 16 och jorden stift fem. Minns inte detta exakt tyvärr.
Kalibreringen var däremot svår att hitta på nätet, iaf en korrekt beskrivning. Men den hittade jag sen i Haynes-boken, beskrivet för tidiga modeller med OBD I men fullt användbar för "fuskläsare" också. Självklart kommer jag inte ihåg proceduren.. Tänk på att inte köra kalibrering innan alla eventuella fel är lagade.
Och så en liten notering: jag behöver inte slå på tändningen för felkodsläsning, iaf inte för ECC.
av Pinkelton
taxi skrev:Det gick bra för mig att hitta instruktion på nätet, ECC är stift sex, plus tror jag är stift 16 och jorden stift fem. Minns inte detta exakt tyvärr.
Kalibreringen var däremot svår att hitta på nätet, iaf en korrekt beskrivning. Men den hittade jag sen i Haynes-boken, beskrivet för tidiga modeller med OBD I men fullt användbar för "fuskläsare" också. Självklart kommer jag inte ihåg proceduren.. Tänk på att inte köra kalibrering innan alla eventuella fel är lagade.
Och så en liten notering: jag behöver inte slå på tändningen för felkodsläsning, iaf inte för ECC.
Okej tack för detta. Har bytt motorn till rec spjället och haft ur en annan också, det är nått vajsing på hela skiten tror jag. Har för mig det blåser storm i bilen vid fullt blås men inte i min, har bytt kupé fläkt men hjälpte inte mycket. De som finns att köpa på Skruvat etc vibrerar så det låter som en helikopter i kupén.
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]