...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
På jobbet kör jag dubbat och privat kör jag dubbfritt. I båda fallen är det premiumdäck om än i olika storlekar. Jag upplever ingen större skillnad i grepp. Jag tvivlar inte på att dubbdäcken bromsar bättre på blankis, men sådan har jag i princip aldrig råkat ut för. De gånger jag kört på knagglig is funkar mina friktionsdäck lika bra. Faktum är att jag har tusan så mycket bättre grepp med mina friktionsdäck på min egen bil än med dubbdäcken på firmabilen. Jag har 215-däck på min bil och skottkärrehjul på firmabilen om det nu kan vara avgörande. Får man sladd på grund av halkan i 90 knutar går det åt helvitte oavsett om man har dubbat eller odubbat.
Användarvisningsbild
av Vojje
llesrof skrev:Får man sladd på grund av halkan i 90 knutar går det åt helvitte oavsett om man har dubbat eller odubbat.
Skillnaden är att dubbarna behåller väggreppet i 90 knutar när friktionsdäcket går åt helvitte.

T.o.m. det sämsta dubbdäcket är trafiksäkrare än det bästa friktionsdäcket om väglaget är tillräckligt besvärligt.
av Annders
SuperEpon skrev: ---
Fast det finns ju konkreta fakta på att man har längre bromssträcka och sämre kurvgrepp med dubbfria vinterdäck, det påvisar ju varenda årliga däcktest som utförs av alla tidningar och provningsanstalter. Det är ju fysikens lagar!
Ingen har ifrågasatt att dubben ger bättre fäste på ren is. Det väsentliga är dock om detta bättre fäste, som därtill syns mest när däcken är nya, används till att öka säkerheten eller till något annat. Som det ser ut idag förefaller det alltså försvinna iväg, troligen i form av högre hastigheter.
SuperEpon skrev: Dom fungerar säkert jättebra i 9 fall av 10, men som tidigare sagt, när du behöver dom som mest så fungerar de som sämst.
Kör man bara runt på Södermalm och på sin höjd åker till Barkarby för att julhandla så är det väl klart att det inte gör så stor skillnad, men prova att väja för en älg på E18 en kylig vinterkväll så kanske du förstår skillnaden.
Skillnaden är inte riktigt så stor som du insinuerar vid praktisk körning. Men jag kan vända på frågan: Vad är en lämplig vinterhastighet den där kyliga vinterkvällen?
SuperEpon skrev: Här finns en lite läsning om några fler negativa aspekter av vägsaltet
http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidni ... 1art11.htm
Intressant, men den innehåller felaktigheter. Asfaltens bindmedel (oklart vilket som avses, det finns ett tiotal olika) löses exempelvis INTE upp av salt. Och grundvattentäkter är en negativ aspekt, dock inte av den digniteten som framförs i nämnd artikel,. Nu måste jag dra ut med hunden, han skriker i hallen....
av llesrof
Vojje skrev:
llesrof skrev:Får man sladd på grund av halkan i 90 knutar går det åt helvitte oavsett om man har dubbat eller odubbat.
Skillnaden är att dubbarna behåller väggreppet i 90 knutar när friktionsdäcket går åt helvitte.

T.o.m. det sämsta dubbdäcket är trafiksäkrare än det bästa friktionsdäcket om väglaget är tillräckligt besvärligt.
Vilket kan ge en falsk trygghet. Om mina däck ändå skall tappa fästet så föredrar jag att detta sker i så låg hastighet som möjligt. Friktionsdäck torde då vara mer ärliga i sitt uppträdande. Gärna i kombination med saltade vägar.
av 2444ever
Märkligt hur bättre fäste med dubbat vänds tills något negativt ("ökad hastighet äter upp fördelarna", "bättre om det släpper tidigare - som med odubbat" o.s.v.) medan bättre fäste genom saltade vägar framhålls som positivt. Alltså av dubbmotståndarna.
Tycker vissa argument mot dubbat tenderar samma låga nivå som många av argumenten för dubbat och mot salt.

Det verkar mest bli skyttegravsargument, tror att de bästa debattörerna här skulle kunna hitta i princip lika övertygande argument för som mot salt.
Jag gillar inte när de saltas, men är helt övertygad om att det hade blivit kaos och många fler olyckor om det inte saltats. Jag tror inte heller att det i alla lägen kan avgöras exakt när det skall saltas, så för att vara på säkra sidan så blir det att det saltas i onödan emellanåt, men hellre åt det hållet an åt andra.

Där jag bor var det ganska halt när det slog om till plusgrader för några kvällar sen (kommer inte ihåg vilken dag det var). Snön försvann från vägbanan under dagen, framåt kvällen blev det någon minusgrad. Dagen innan var det många som höll sina 35-40 km/h för att det var snööö på vissa delar av vägbanan huuu (men inte halt). Kvällen när det töat bort men blev halt på riktigt körde folk som tettingar igen för nu syntes ingen snö på vägbanan. Hade det inte saltats kan jag garantera att det smällt på många ställen.

PS. Förr eller senare släpper det givetvis även med dubbat (vid isigt väglag), men det är fortfarande bättre friktion även när det släppt, än utan dubb. Om det släpper så sitter jag hellre i bil med dubbat än odubbat.
av llesrof
2444ever skrev:Märkligt hur bättre fäste med dubbat vänds tills något negativt ("ökad hastighet äter upp fördelarna", "bättre om det släpper tidigare - som med odubbat" o.s.v.) medan bättre fäste genom saltade vägar framhålls som positivt. Alltså av dubbmotståndarna.
Tycker vissa argument mot dubbat tenderar samma låga nivå som många av argumenten för dubbat och mot salt.

Det verkar mest bli skyttegravsargument, tror att de bästa debattörerna här skulle kunna hitta i princip lika övertygande argument för som mot salt.
Jag gillar inte när de saltas, men är helt övertygad om att det hade blivit kaos och många fler olyckor om det inte saltats. Jag tror inte heller att det i alla lägen kan avgöras exakt när det skall saltas, så för att vara på säkra sidan så blir det att det saltas i onödan emellanåt, men hellre åt det hållet an åt andra.

Där jag bor var det ganska halt när det slog om till plusgrader för några kvällar sen (kommer inte ihåg vilken dag det var). Snön försvann från vägbanan under dagen, framåt kvällen blev det någon minusgrad. Dagen innan var det många som höll sina 35-40 km/h för att det var snööö på vissa delar av vägbanan huuu (men inte halt). Kvällen när det töat bort men blev halt på riktigt körde folk som tettingar igen för nu syntes ingen snö på vägbanan.

PS. Förr eller senare släpper det givetvis även med dubbat (vid isigt väglag), men det är fortfarande bättre friktion även när det släppt, än utan dubb. Om det släpper så sitter jag hellre i bil med dubbat än odubbat.
Jag vet och det var denna reaktion jag väntade på. Det är ju exakt samma resonemang många har gällande framhjulsdrift, antisladd och andra saker som främjar trafiksäkerheten. Då brukar en del heta att folk skall lära sig bil istället.
Hade det inte saltats kan jag garantera att det smällt på många ställen.
Fast nu var det ju saltat och inte halt. Vad är då problemet? Det är ju för att undvika dessa olyckor man saltar.
av 2444ever
llesrof skrev: Fast nu var det ju saltat och inte halt. Vad är då problemet? Det är ju för att undvika dessa olyckor man saltar.
Öh, ja? Det var liksom det jag menade, och ett inlägg i trådens ämne. Får man inte tycka det är bra med dubbdäck och samtidigt tycka det är bra att det saltas?
av JohnB
Det enda jag har emot salt är när det används istället för att ploga/skrapa. Ofta på E4 mellan sundsvall och timrå skippar man att ploga bort de sista 5-10 cm snö/is och vräker på salt istället. Det ger en underbar sockersnösmetgröt som man oavsett däck kanar omkring hjälplöst i. Gällande dubbdäck gör jag ett litet experiment i år och kör på en uppsättning 8 år gamla Continental winter viking som dubbarna är bortplockade på istället för Hakka 5 som jag åkte på förra året. Jag måste säga att dessa däck presterar långt över förväntan och att jag äntligen kommit till insikt att det är i långt högre utsträckning hastigheten som avgör och inte om man har dubb eller friktionsdäck.

/John
av llesrof
2444ever skrev:
llesrof skrev: Fast nu var det ju saltat och inte halt. Vad är då problemet? Det är ju för att undvika dessa olyckor man saltar.
Öh, ja? Det var liksom det jag menade, och ett inlägg i trådens ämne. Får man inte tycka det är bra med dubbdäck och samtidigt tycka det är bra att det saltas?
Hur får du det till att jag tycker att det ör dåligt med dubbdäck om man gillar salt salt? Jag tycker det är bra med salt och om folk vill köra med dubbdäck så får de självklart göra det. Jag har liksom ingen åsikt om dubbdäckens vara eller icke vara. Jag har valt dubbfritt för det passar bra för mig :D
av SuperEpon
Annders skrev: Ingen har ifrågasatt att dubben ger bättre fäste på ren is. Det väsentliga är dock om detta bättre fäste, som därtill syns mest när däcken är nya, används till att öka säkerheten eller till något annat. Som det ser ut idag förefaller det alltså försvinna iväg, troligen i form av högre hastigheter.
Fast det problemet är ju helt och hållet förarens, och målar man upp en bild av att dubbfria däck är lika säkra som dubbade så kommer ju dessa människor köra lika fort ändå. Men att inte anpassa hastigheten efter sin egen förmåga och väglag är ju aldrig ett problem man kan beskylla däcken för!
Annders skrev: Skillnaden är inte riktigt så stor som du insinuerar vid praktisk körning. Men jag kan vända på frågan: Vad är en lämplig vinterhastighet den där kyliga vinterkvällen?
Det är ju en lite krånglig frågeställning eftersom man ska ju såklart anpassa hastigheten efter sin egen förmåga och aktuellt väglag. Det är ju aldrig däckens fel att man kör av vägen, men det betyder ju inte heller att man ska behöva åka i 50km/h på motorvägen bara för att man vet att däcken presterar dåligt i dom väglagen.
Jag har mig veterligen aldrig läst någonstans om att skillnaderna på dubbat/odubbat skulle vara så små att det inte spelar någon roll vilket man väljer.
Annders skrev: Intressant, men den innehåller felaktigheter. Asfaltens bindmedel (oklart vilket som avses, det finns ett tiotal olika) löses exempelvis INTE upp av salt. Och grundvattentäkter är en negativ aspekt, dock inte av den digniteten som framförs i nämnd artikel,. Nu måste jag dra ut med hunden, han skriker i hallen....
Såg också att artikeln var ganska gammal, så den kan ju vara rent av inaktuell idag. Men min poäng är ju att jag tycker man missar lite av målet när man bara diskuterar miljöaspekterna med dubbdäck och helt och hållet förbiser miljöaspekterna med vägsalt.
Om man nu t ex till slut förbjuder dubbdäck, innebär det att man måste salta mycket mer än vad man gör idag? Vilken inverkan har det på närmiljön?
Kommer det innebära en oförändrad olycksstatistik?

Jag kommer använda dubbdäck tills den dagen då man verkligen kan bevisa att dubbdäcken bara är en miljöbelastning och inte en nödvändig säkerhet.
Vill man verkligen värna om miljön ska man ju sluta köra bil helt och hållet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]

The discs don't look too bad. Check that they are […]